Magento 2: Tien tips voor een vlekkeloze migratie

Nu het einde van de ondersteuning van Magento 1 in zicht komt, staat de grote migratie naar Magento 2 bij veel webshops voor de deur. Een grootschalige operatie, die de nodige aandacht vraagt. Om de migratie vlekkeloos te laten verlopen hebben we 10 tips voor je verzameld.

Migratie naar Magento 2

 

#1 Begin op tijd

Eind 2018 stopt Magento officieel met het uitbrengen van security updates voor versie 1. Zonder je bang te willen maken: vanaf dat moment wordt je bestaande Magento shop dus met de dag kwetsbaarder voor nieuwe bedreigingen. Laat het niet zo ver komen
en zorg dat je op tijd begint met de voorbereidingen. Je hoeft natuurlijk niet voorop te lopen met de ontwikkeling, maar een goede voorbereiding kan nooit kwaad. Overweeg je van Magento af te stappen en verder te gaan met een ander systeem? Zeker dan
is de moeite waard om bijtijds te beginnen. Beoordeel zorgvuldig wat je alternatieven zijn en inventariseer de voor- en nadelen van een overstap.

#2 Ga planmatig te werk

De overstap van Magento 1 naar Magento 2 is geen ‘gewone’ update, maar een migratie. Het gaat tenslotte om een compleet nieuw systeem. Er moet veel gebeuren en de kans is groot dat je onderdelen over het hoofd ziet, of door de bomen het bos niet meer
ziet. Maak vooraf een goed plan van wat je te wachten staat en welke keuzes je moet maken. Schakel waar nodig de hulp in van specialisten om niet voor verrassingen te komen te staan. Lees meer over onze uniek aanpak.

#3 Inventariseer je huidige webshop

Een goed begin is het in kaart brengen van je huidige Magento shop. Beoordeel welke plugins je gebruikt en waarin jouw functionaliteit verder afwijkt van de basis. Stel jezelf de vraag wat je kosten wat het kost wil behouden, wat eventueel in gewijzigde
vorm terug mag keren en wat je in een nieuwe shop niet meer nodig hebt. Inventariseer ook over welke data je allemaal beschikt en wat je wel en niet wil behouden. Denk hierbij aan klant- en productgegevens, orderhistorie en eventueel voorraden. Idealiter
is deze informatie natuurlijk gekoppeld aan andere informatiesystemen, maar als dit nog niet het geval is, is dit een goed moment om die keuze te heroverwegen.

#4 Beoordeel je customer journey

Hoe je het ook went of keert: er gaat een hoop op de schop. Enerzijds komt er al genoeg op je af, anderzijds is dit hét moment om de aanpassingen te doen die je al veel langer voor ogen had. Neem de tijd om persona’s op te stellen van jouw klanten en
stel vast wat de huidige customer journey is. Wat zijn belangrijke punten in dit proces en wat kun je er nog aan verbeteren? Maak gebruik van uitgebreide statistieken van Google Analytics of heat- en scroll maps om je keuzes te onderbouwen. Dit is je
kans om het nóg beter te doen. Lees hier meer over conversie-optimalisatie.

#5 Start met een ‘schone’ Magento 2 basis installatie

Je gaat straks aan de slag met een heel nieuw systeem. Je zult het nieuwe systeem moeten leren kennen en onderdelen gaandeweg wellicht toch anders inrichten. Dat is volkomen logisch, maar je wil voorkomen dat je met een vervuilde installatie van start
gaat. Zorg dat je desnoods beschikt over een basis installatie van Magento 2, zodat je daarin kunt experimenteren en het systeem kan leren kennen.

#6 Zorg dat belangrijke data behouden blijft

Vergeet niet dat je niet opnieuw hoeft te beginnen. Er zijn verschillende geavanceerde migratie tools beschikbaar, die je kunnen helpen om belangrijke data mee te nemen naar je nieuwe Magento 2 shop. Beoordeel goed welke data je meeneemt en test grondig
of het in de nieuwe omgeving op de juiste manier beschikbaar is.

#7 Grote schoonmaak

De uitdaging zit in het behouden van wat al wel heel goed is, maar vooral ook het opschonen van wat je niet meer nodig hebt. Wees kritisch op welke data en functionaliteit je gebruikt en zorg dat je alleen dat meeneemt naar je nieuwe shop. Zo begin je
met een schone lei én hou je alles lekker snel.

#8 Zorg voor SEO-migratie

Je hebt aflopen jaren ongetwijfeld veel autoriteit opgebouwd met de pagina’s binnen jouw shop. Zorg dat dit niet verloren gaat en voer zorgvuldig een SEO-migratie uit. Zo behoud je de waardering van o.a. Google en waarborg je jouw positie in de zoekresultaten.

#9 Zorg direct voor een SSL-certificaat

Mocht je dat nog niet eerder hebben gedaan, dan is dit het moment om een SSL-certificaat af te nemen. Nu met de migratie je url-structuur toch wijzigt, kun je er maar beter je voordeel mee doen en zorgen dat al het verkeer binnen jouw shop versleuteld
plaats vindt.

#10 Behoud nog even je Magento 1 shop

Zodra je Magento 2 shop up & running is, is het handig om je ‘oude’ webshop nog even door te laten draaien. Plaats het bijvoorbeeld op een subdomein of maak het alleen beschikbaar voor bezoek vanaf bepaalde IP-adressen, maar zorg dat je er in ieder
geval nog even bij kunt.

Bonustip

Wees kritisch op je webhosting. Niet iedere server is namelijk geschikt om Magento 2 goed te kunnen draaien. En als jouw huidige server Magento 1 ondersteunt, is dit zeker nog geen garantie voor een goede werking van Magento 2. Ook de snelheid is belangrijk.
Magento 2 kan een stuk sneller zijn dan je gewend bent, maar daar moet je hosting wel geschikt voor zijn.

Het vervolg

Wil je meer weten over de overstap naar Magento 2? Neem contact op met Vincent van Lettow via 010 – 234 18 81 voor advies of een vrijblijvende kennismaking. Liever eerst nog wat meer weten? Lees meer over de voor- en nadelen van Magento 2 of volg een gratis les over de migratie naar Magento 2 via Webshop Heroes.

 

Maak een afspraak met een Magento 2 expertarrow_right