Voorkom kopzorgen: automatiseer je administratie

Voorkom kopzorgen:
automatiseer je administratie

Als je net begint met je webshop, is alles nog aangenaam overzichtelijk. Orders kun je makkelijk zelf afhandelen en je hebt alle tijd om orders in te pakken en pakketjes naar het postkantoor te brengen.

Je administratie is vanwege de lage aantallen prima te overzien en kun je bijhouden in Excel. Voor het opstellen van facturen gebruik je nog Word.

Als je webshop groeit wil je je aandacht vooral besteden aan hoofdzaken zoals je marketing. Door bepaalde bedrijfsonderdelen te automatiseren, help je jezelf te focussen op het succesvol groeien van je webwinkel.

Een gedegen en geautomatiseerde administratie geeft overzicht, rust en zorgt dat je tijd overhoudt voor je kerntaken.

Start bijtijds

Je wilt natuurlijk niet graag nadenken over of bezig zijn met je administratie. Zorg daarom juist dat je een goede basis legt, want dan ben je uiteindelijk minder tijd kwijt hieraan.

Voorkom fouten

Iedere dag met de hand facturen maken, facturen verwerken en in een Excel-sheet je administratie bijwerken is niet alleen erg saai. maar Het kost ook veel tijd en is foutgevoelig.

Probeer zoveel mogelijk taken te automatiseren. Een goed boekhoudpakket helpt je hierbij.

Weet waar je staat

Zorg dat je goede beslissingen kan maken met behulp van de juiste kennis. Met de uitgebreide rapportages die altijd klaar staan weet je waar je staat en kan je tijdig bijsturen.

Boek je facturen automatisch in

Nu vrijwel alle facturen digitaal per pdf worden verstuurd, is het automatisch inboeken makkelijker dan ooit. Dit biedt een aantal voordelen.

Facturen kunnen bijvoorbeeld consequent worden ingeboekt, waardoor je achteraf snel kostenposten kan inzien.

Verder dien je facturen 7 jaar te bewaren. Een digitaal archief bijhouden is eenvoudiger dan papieren in ordners bewaren. Voorkom boetes en zorg dat je back-ups maakt! Een goed boekhoudpakket doet dit voor je.

Een ander voordeel is dat sommige boekhoudpakketten zelflerend zijn, waardoor bij terugkerende facturen automatisch de juiste gegevens worden voorgesteld.

Maak koppelingen

Een volgende stap in het automatiseren is het koppelen van je administratiesoftware aan je webshop.

Als je wat groter wordt, wil je al snel over naar een nieuw systeem; je wil dan namelijk eenvoudig facturen versturen, uitgebreide rapportages ontvangen, voorraadsysteem koppelen en je point of sales (betaalsysteem) koppelen.

Je voorraadsysteem heb je (hopelijk) al geautomatiseerd.

Uitdagingen die je tijdens het opschalen zal tegenkomen: hoe moet je omgaan met back orders? Wat doe je als het voorraadsysteem niet klopt en je klant heeft iets besteld wat niet voorradig is? Hoe maak je facturen op bij verschillende verpakkingseenheden?

Je voorraadbeheer en administratie raken vergroeid met je business. Kies daarom vanaf de start een softwarepartner die met jouw webshop kan meegroeien en je goed kan adviseren.

Kortom: ontzorg jezelf en kies voor een goed administratiepakket!