Controle over je groeiende shop

Als webshop heb je voorraad. Het houden van voorraad kost geld en brengt risico’s met zich mee; daar is (bijna) geen ontkomen aan. Maar wist je dat je flink kunt besparen door dit slim aan te pakken?

In deze les laten we zien hoe je dit aanpakt.

We beginnen met het in kaart brengen van de uitdagingen. In het algemeen hebben veel webshops te maken met de volgende 5:

1. Houd overzicht

In het begin is het makkelijk. Maar zodra het aantal (verschillende) producten toeneemt, groeit ook de uitdaging.

Welke producten liggen waar op voorraad? Wat moet ik bestellen? Klopt mijn Excel-sheet nog? Hoe sneller de groei, hoe ingewikkelder het wordt.

Loop je achter de feiten aan? Probeer dan bepaalde handelingen te automatiseren. Er zijn uiteenlopende software-oplossingen die jou veel werk uit handen kunnen nemen. Zo win je snelheid en reduceer je fouten.

2. Koop slim in

Meer verschillende producten in je assortiment betekent al snel meer voorraad. Je wil tenslotte geen ‘nee’ verkopen. Bedenk echter dat dit niet betekent dat je voorraad evenredig mee moet groeien met je omzet.

Hoe groter je bent, hoe flexibeler je bent om vaker in te kopen en daarmee te reageren op trends in de markt.

Als webshop-eigenaar is het aan jou om te komen tot een efficiënte strategie. In de regel geldt dat webshop-eigenaren die inkopen op gevoel gemiddeld 30% op hun voorraad kunnen besparen.

Onze belangrijkste tip: laat je niet verleiden door staffelkortingen, maar koop maximaal voor een paar maanden in.

3. Voorkom ‘dode voorraad’

Dode voorraad is voor een deel ‘part of the game’. Je bent nou eenmaal een ambitieuze ondernemer en dus durf je risico’s te nemen. Je wilt immers geen ‘out of stock’ verkopen aan je klanten. Helaas wordt niet ieder ingekocht product een succes.

Dode voorraad beperken? Denk dan goed na over je inkopen. Monitor hoe je producten presteren, weet wat hardlopers zijn en houd bij welke producten slecht verkopen. Kijk naar concurrenten en houd rekening met trends in de markt.

Je kunt dit monitoren in een Excel-sheet. Als je groter wordt, dan kan speciale software uitkomst bieden.

 

4. Kies de ruimte die bij je past

Hoeveel ruimte heb je nodig? Op welke locatie? Idealiter kies je als webshop-eigenaar een flexibel gebouw waarin je – al naar gelang de voorraad – meer of minder ruimte huurt. Het liefst ook nog met een korte huurtermijn.

Een box huren kan in sommige gevallen uitkomst bieden. Wil je in de toekomst een winkel of afhaalpunt openen? Dan kan het raadzaam zijn om alvast na te denken over de locatie.

Helemaal flexibel zijn? Dan kun je er ook voor kiezen om het hele logistieke proces uit te besteden met fulfilment.

5. Besteed je tijd efficiënt

Hoe groter je wordt, hoe meer tijd je nodig hebt om alle orders goed af te handelen. En dan moet je ook nog je voorraad op peil houden en zorgen dat alles op de goede plek komt te liggen. Als de bestellingen toenemen, wordt het steeds moeilijker om alle processen goed te laten verlopen.

Chaos voorkomen? Breng dan structuur aan in je processen. Tel bijvoorbeeld iedere week in een andere stelling hoeveel producten je nog op voorraad hebt. Voorkom dat het escaleert.

Overzicht, inkopen, dode voorraad, ruimte en tijd zijn dus je grootste uitdagingen.

Wil je weten hoe je je inkopen optimaal aanpakt? Volg vooral ook de volgende les.