Een korte maar krachtige briefing

Na het volgen van deze les weet je:

  • wanneer je een briefing zou kunnen gebruiken
  • waaruit een dergelijke briefing bestaat
  • hoe je er zelf eentje schrijft

Wanneer heb ik een briefing nodig?

Stel je voor dat je jouw internetbureau de opdracht geeft ‘een moderne webshop‘ te ontwikkelen. Je wil tenslotte je klanten ook mobiel van dienst zijn en goed gevonden worden.

Ze hebben je logo nog liggen, dus gaan gelijk voor je aan de slag. De tijd verstrijkt en net op het moment dat je ongeduldig wordt, presenteren ze het resultaat.

Ze hebben mooie beelden gebruikt en het ziet er fris uit, maar wacht even… er is bijna geen ruimte voor teksten?! En die zijn juist zo belangrijk om goed gevonden te worden.

Voldoet het resultaat aan de omschrijving ‘een moderne webshop’? Ja, waarschijnlijk wel.

Zorgt het ervoor dat je ook mobiele bezoekers goed van dienst bent en goed gevonden kunt worden? Nee, dat helaas niet.

Het schrijven van een briefing kan nooit kwaad. De omvang is afhankelijk van de complexiteit van de opdracht, maar een briefing is in de regel kort en krachtig.

Onderdelen van een briefing

Begin met de aanleiding van de opdracht. Voldoet de oude webshop niet meer? Geef vooral aan wàt niet meer voldoet.

Richt je je op een nieuwe doelgroep? Omschrijf deze groep.

Tip: afhankelijk van jouw relatie en ervaring met dit bureau kun je overwegen meer of minder te vertellen over jouw shop, wat je verkoopt en wie je doelgroep is.

Sla deze informatie nooit over. Het is het DNA van jouw shop.

Benoem waarin jouw shop zich onderscheidt. Deze ‘Unique Selling Points‘ gaan ervoor zorgen dat klanten bij jou kopen, in plaats van bij de concurrent.

To do: noteer enkele voorbeelden van concurrenten en bepaal wat zij volgens jou wel en niet goed doen. Je wil tenslotte onderscheidend zijn.

To Do: geef ook enkele voorbeelden van webshops met een vergelijkbare aanpak, maar in een andere branche.

Een prijsvechter die schoenen verkoopt zal qua aanpak wellicht lijken op een prijsvechter in electronica.

Bepaal je doel

Bedenk goed wat je doel is en deel dit ook met het bureau.

Vaak zijn de functionele eisen grotendeels bepalend voor de doorlooptijd en kosten van de ontwikkeling. Bedenk dus vooraf goed wat jouw shop moet kunnen en wanneer het af moet zijn.

Enkele voorbeelden

  • Dient de shop gekoppeld te worden aan andere systemen?
  • Verwacht je een module om producten te kunnen vergelijken?
  • Dienen klanten producten te kunnen configureren?
  • Wil je cross-referenties kunnen maken tussen producten?

Wensen/eisen

Geef aan wat ‘wensen’ zijn en wat ‘harde eisen’. Vaak zijn vergelijkbare oplossingen met een kleine afwijking eerder bedacht. Door deze her te gebruiken kun je veel besparen.

Het ontwikkelen van een nieuwe webshop kan een kostbare en tijdrovende klus zijn. Laat duidelijk weten wat je deadline is en binnen welk budget gewerkt moet worden.

Geef aan wat je wel en niet zelf wil oppakken. Wie schrijft de teksten? Waar komt beeldmateriaal vandaan?

Zelf aan de slag met een briefing

Je hebt nu alle onderdelen van een briefing. Tijd om pen en papier te pakken.

Let op: zorg dat je compleet bent, maar omschrijf ieder punt kort en bondig.

Hulp nodig?

Download hier een kant-en-klaar sjabloon om direct zelf aan de slag te gaan