Een meertalige webwinkel starten

Als je jouw producten in meerdere landen wilt verkopen, is het een logische stap om je shop in meerdere talen aan te bieden. In dit hoofdstuk lees je alles over waar je aan moet denken en wat erbij komt kijken.

Domeinnaam

Je meertalige webwinkel wordt beter gevonden als je voor elk land een eigen domeinnaam registreert. Registreer bijvoorbeeld voor een Duitse webwinkel een .de domein en voor een Amerikaanse webwinkel een .com domein.

Verzendkosten

Kijk of het bij de gewenste aanbieder mogelijk is om per land en zone de specifieke verzendkosten te berekenen.

Betaalmethoden

Het kan per land verschillen welke betaalmethodes je wilt tonen. Misschien wil je voor je Nederlandse klanten iDEAL activeren, maar deze methode voor Duitse klanten juist verbergen. Kijk daarom of het mogelijk is om per betaalmethode een taal in te stellen.

Valuta

In een meertalige webwinkel wil je de prijzen in de juiste valuta kunnen tonen. Denk bijvoorbeeld aan de Engelse Pond, Amerikaanse Dollar en Zweedse Kronen.

SEO

Ook in het buitenland wil je natuurlijk goed vindbaar zijn. Onderzoek daarom welke zoekwoorden belangrijk zijn en pas deze toe in je shop. Ook is het belangrijk dat je metadata op kunt geven per product, pagina of categorie.

Tips

Tot slot nog een aantal tips voor als je jouw webwinkel in meerdere talen wilt aanbieden:

  • Gebruik je fotosliders? Vergeet dan niet om bij de afbeeldingen in je slideshows voor elke taal opnieuw afbeeldingen toe te voegen
  • Controleer je webwinkel goed als je deze in een andere taal aanbiedt. Zo weet je zeker dat de indeling klopt en alle pagina’s, artikelen, keuzelijsten, juridische voorwaarden en overige teksten vertaald zijn
  • Je moet BTW betalen over elk product dat je verkoopt. Kijk of je bij buitenlandse verkopen de mogelijkheid hebt om de BTW te verleggen. Dan betaalt de afnemer de BTW in eigen land.