Een mobiele webshop

Mobile commerce groeit enorm en dat is niet voor niets. De concurrentie is voorlopig nog kleiner en bezoekersaantallen stijgen. In deze les leer je waar je op moet letten bij een mobiele webshop.

Om met de deur in huis te vallen: Ja, een mobiele shop is echt aanzienlijk anders dan een gewone shop. Niet alleen het scherm is kleiner; ook de geboden informatie en werking verschillen vaak.

Het meest opvallende verschil is natuurlijk het gebrek aan ruimte. Informatie die normaal prima past, is ineens pas beschikbaar na te scrollen.

Bedenk goed wat je wel en niet ‘boven de vouw’ wil tonen. Stelregel bij een mobiele shop is ‘Less is more’. Dit geldt niet alleen voor de vormgeving, maar ook voor content en functionaliteit.

Tip
Vermijdt onnodige (foto)sliders. Deze nemen te veel ruimte in en vragen veel data-verkeer wat op mobiel ook nog extra laadtijd kost.

Indien je veel zaken op mobiel weglaat, is het nog belangrijker dat het gebruik intuïtief is. Maak gebruik van testgebruikers om te ontdekken of zij het ook echt intuïtief vinden.

Tip
Overweeg je teksten voor mobiel te herschrijven. Het belang van structuur binnen de tekst en je beperken tot de kern is mobiel nog groter.

To do
Maak een lijst van functionaliteit binnen jouw webshop en bepaal per onderdeel wat wel en niet van toepassing is voor de mobiele shop.

Het klinkt zo logisch, maar een vinger is geen cursor. Zorg dat bediening groot genoeg is.

Onthoud: conversie binnen een mobiele shop is (voorlopig nog) lager.

Mobiel wordt vaak gebruikt om te oriënteren, waarna de aankoop via laptop of desktop wordt gedaan. Volgens onderzoek van Google begint 65% van de online consumenten zijn zoektocht op een mobiel apparaat.

Tip
Zorg dat ingelogde mobiele gebruikers hun winkelwagen op kunnen slaan en op een later moment op een ander apparaat kunnen afrekenen.

Het is belangrijk een weloverwogen keuze te maken tussen een responsive shop, een mobiele shop / web app of een native app.

Een native app
Het grote voordeel bij native apps is dat specifieke functionaliteit van dat apparaat gebruikt kan worden. Denk hierbij o.a. aan de camera, contacten en notificaties. Ook zijn native apps te gebruiken zonder internetverbinding.

Let op
Een native app wordt exclusief ontwikkeld voor een specifiek besturingssysteem. Indien de app voor zowel iOS, Windows als Android beschikbaar moet zijn, dien je dus drie apps te ontwikkelen.

Ondanks de extra kosten is er nog een goede reden om voor een native app te kiezen.

Web app
Indien specifieke functionaliteit van de telefoon toch niet gebruikt wordt, is een web app ook een optie. Een web app is in principe een mobiele website met een extra schil er omheen, waardoor hij aangeboden kan worden in de app stores.

Responsive webshop
Een mobiele webshop open je op je mobiel in een browser en dus niet als app. Vaak wordt een webshop responsive gemaakt, waardoor deze automatisch schaalt naar de beschikbare grootte.

Functioneel is de webshop op computers en mobiele apparaten gelijk.