Meer resultaat met geautomatiseerde koppelingen

Deze les geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Wat zijn geautomatiseerde koppelingen?
  • Hoe kunnen deze koppelingen mij helpen?
  • Hoe ga ik met deze koppelingen aan de slag?

Wat zijn geautomatiseerde koppelingen eigenlijk?

Als webshop heb je te maken met veel informatiestromen. De meest opvallende is natuurlijk je productaanbod en de bijbehorende productafbeeldingen. Achter de schermen zijn er echter nog veel meer. Denk bijvoorbeeld aan je orderoverzicht, klantenbestand, facturen/administratie en voorraadinformatie.

Zeker indien je niet alleen online verkoopt is de kans groot dat je hier verschillende programma’s of systemen voor gebruikt. Je boekhouding doen werkt tenslotte het best in het boekhoudprogramma.

Met een geautomatiseerde koppeling communiceren deze systemen onderling, waardoor je informatie nog maar op één plek dient te beheren.

De kans is groot dat je een systeem vergeet. Zo worden nieuwsbrieven vaak al vanuit een afzonderlijk systeem verstuurd of beheer je productfoto’s ook offline.

Hoe kunnen deze koppelingen mij helpen?

Indien je je voorraad op twee plaatsen bijhoudt, is één van de twee niet altijd up-to-date. Zeker met de verwerking van online verkopen en retouren is dit erg onhandig

De kans bestaat dat je een product verkoopt dat helemaal niet meer op voorraad is, met een teleurgestelde klant als resultaat.

Verkoopfacturen inboeken in je boekhoudpakket of klantgegevens invoeren in je crm-pakket is een tijdrovende en foutgevoelige bezigheid. Een geautomatiseerde koppeling verhoogt daarbij niet alleen de productiviteit, maar verkleint ook de kans op fouten.
Tip

Hou een paar dagen een urenregistratie bij en maak inzichtelijk welke werkzaamheden dubbelop of onnodig waren
Hoe ga ik met deze koppelingen aan de slag?

Veel webshops roepen de hulp in van een externe expert om koppelingen tot stand te brengen. Ongeacht of je hiervoor kiest is het goed om te weten wat je te wachten staat. Stel vast waar regelmatig dubbel werk of fouten zich voordoen.
Let op

Indien informatie op verschillende plekken wordt bijgehouden is het belangrijk om te weten welke van de systemen leidend is.

Inventariseer je informatiestromen en welke systemen je gebruikt. Benoem waar je welke informatie bijhoudt.
Onderzoek welke koppelingen voor jouw systemen reeds beschikbaar zijn. Je bent hoogstwaarschijnlijk niet de enige met deze wens en de kans is groot dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden.