Verkopen via marketplaces – hoe pak je dat succesvol aan?

De concurrentie online wordt steeds groter en het is lastig om met jouw zoekwoorden hoog in de zoekresultaten te komen. Steeds meer webwinkeliers kiezen voor de inzet van Marketplaces.

In dit artikel lees je hoe je van jouw inspanningen een succes maakt.

Met marketplaces maak je gebruik van het bereik, de marketing en de naamsbekendheid van grote platforms zoals Bol.com, Beslist, Ebay en Amazon. Je betaalt hier een fee voor, maar je verkoopaantallen zullen snel groeien.

Aanmelden bij een van deze platformen is redelijk eenvoudig, maar het toevoegen van producten is een tijdrovende klus. Let wel, afraffelen is geen optie: je content is cruciaal voor het behalen van succes.

Zorg dat je goede titels gebruikt. Een voorbeeld van een standaard titelopbouw:

[Merk] [Productcode of Productnaam] – [Producttype] – [Kenmerk 1] – [Kenmerk 2]

Voorkom titels die alleen maar uit hoofdletters bestaan en het gebruik van Engelse woorden.

Vergeet ook niet de eigenschappen in te vullen. Iemand die zoekt op telefoonhoesjes en filtert op bijvoorbeeld ‘zwart’ en ‘leer’, zal alleen resultaten te zien krijgen, die voorzien zijn van deze eigenschappen.

Zoals bij iedere webshop zijn ook de beschrijvingen en het beeldmateriaal erg belangrijk. Bij een marketplace is de druk echter nog wat groter; na iedere verkoop wordt de klant gevraagd om de verkoper hierop te beoordelen.

Beoordelingen worden bijgehouden per product, maar ook per aanbieder. De klant wordt gevraagd te laten weten hoe de service was, of alles op voorraad was en op tijd en zonder problemen geleverd is.

Vergeet ook niet om de actuele status van de zending door te geven aan de marketplace. Een bestelling dien je bijvoorbeeld af te melden als deze verzonden is naar de klant en bij veel partijen zoals Bol.com en Amazon is het verplicht Track&Trace te gebruiken en de verzending door te geven.

De rating speelt, naast prijs, een belangrijke rol in het goed gevonden worden en telt zelfs mee in de selectie tot Topverkoper op bijvoorbeeld Bol.com of Amazon.

Verkopen zullen snel stijgen, dus zeker als je ook een webwinkel en/of een fysieke winkel hebt, wil je voorkomen dat je producten verkoopt die al verkocht zijn.

Snel handelen is een vereiste!

Zorg niet alleen dat je productaanbod volledig is, maar vooral dus ook zo actueel mogelijk.

Tip

In het handmatig bijhouden van een actueel bestand kan veel tijd gaan zitten. Maak voor jezelf de berekening hoeveel tijd (en dus geld) je besteedt aan marketplaces..

Als je iedere dag een uurtje besteedt en rekent met een uurloon van bijvoorbeeld 25 euro per uur, dan is de investering per maand al snel meer dan 500 euro.

Met een geautomatiseerde koppeling is deze tijdsinvestering flink terug te brengen.

Een dergelijk koppeling biedt, naast het actueel houden van de voorraad, overigens meer voordelen. Prijzen kunnen geautomatiseerd worden vastgesteld met een vooraf ingestelde marge en kunnen zichzelf aanpassen aan de concurrentie.

Sommige tools bieden de mogelijkheid om de prijzen niet automatisch per cent, maar in stapjes van 50 cent aan te passen, of hebben een anti-cowboy functie om specifieke prijsvechters uit te sluiten van de vergelijking.

Ook het aan de marketplace doorgeven dat een order verzonden is, kan door de software uit handen genomen worden.

Het recept voor succes

Populaire producten hebben een goede prijs, beoordeling en juiste/actuele informatie nodig.

Biedt echter niet alleen je meest populaire producten aan via marketplaces, maar overweeg ook niche producten op te nemen in het aanbod.

Bij deze niche producten zijn prijs en beoordeling vaak iets meer onderschikt, omdat de concurrentie hierbij kleiner is. De productinformatie dient uiteraard wel goed op orde te zijn.

Verkoop je via Ebay of Amazon? Wees dan ook voorbereid op internationale klanten. Dit geldt niet alleen voor je productaanbod, maar ook voor klantcontact. Je klanten worden graag te woord gestaan in hun eigen taal.

Via veel marketplaces loopt het klantcontact overigens via versleutelde e-mailadressen (bijvoorbeeld koper1234567@bol.com) en mag je geen promotie maken of nieuwsbrieven versturen.

Zodra je verkoopaantallen groeien, zullen de platformen jou benaderen om samen promotie-activiteiten op te pakken.

Marketplaces zijn volop in ontwikkeling. Hou goed in de gaten welke functies worden toegevoegd en wat voor jou voordeel kan opleveren.

Zo heeft Beslist onlangs een winkelwagen toegevoegd, zodat er direct op het platform kan worden afgerekend.

Beslist gebruikt net als Google Shopping een cost-per-sale model. Hiermee kun je je verkopen eenvoudig een flinke boost geven.

To do

Het aanbod in marketplaces groeit gestaag. Maak (met de kennis die je deze les hebt opgedaan) een korte inventarisatie welke marketplaces voor jou interessant kunnen zijn om je business te laten groeien.