Wat kost een WooCommerce webshop?

Wat kost een WooCommerce webshop?

Dit is één van de eerste vragen die men stelt als ze de mogelijkheden van WooCommerce onderzoeken.

We hebben de vraag afgelopen jaren al honderden keren beantwoord. En nog steeds vragen vele tientallen potentiële e-commerce ondernemers ons jaarlijks om een inschatting of offerte. Veel stellen de vraag al in de eerste paar minuten van ons gesprek. En wij snappen goed waarom.

De prijs is belangrijk. De prijs bepaalt vaak in grote mate wat voor soort webshop en welke functionaliteit je krijgt. Je probeert een beeld te vormen van je eenmalige en terugkerende kosten. Dat geldt echter voor elke webshop, ongeacht de omvang en werking ervan.

Het is lastig om deze vraag te beantwoorden omdat er zo veel variabelen en opties zijn. In veel gevallen kunnen we hem op pas volledig beantwoorden nadat we een uitgebreide sessie hebben gehad. Daarin stellen we vast of een specifieke aanpak of maatwerk vereist is.

Bij Lettow Studios hebben we als doel om iedere potentiële opdrachtgever zo goed mogelijk te informeren; zelfs als dat leidt tot een ander soort of helemaal geen webshop. Ik ga mijn best doen om een aantal realistische inschattingen te geven. Ik baseer me daarbij op werkelijke ontwerp- en ontwikkelkosten op dit moment (2021).

Wat kost een WooCommerce webshop?

De meeste WooCommerce shops kosten € 7.000,- tot € 40.000,-. Dit is inclusief een maatwerk ontwerp, technische realisatie, inrichting en oplevering.

Net als met iedere website of shop stijgt de prijs naarmate er meer maatwerk design of functionaliteit gewenst is. Voorbeelden zijn koppelingen met andere systemen of een afwijkende orderafhandeling.

Voor een goed overzicht hebben we de kosten op een rijtje gezet:

  • Het ontwikkelen van wireframes kost gemiddeld € 750,- tot € 3.000,- (echter niet altijd nodig)
  • Het visueel ontwerp kost gemiddeld € 3.000,- tot € 7.000,-
  • De basisstyling bedraagt vaak € 3.000,- tot € 4.500,-
  • Het ontwikkelen van maatwerk functionaliteit/styling is standaard niet nodig, maar vaak wel gewenst. In de praktijk varieert het van € 0,- tot € 20.000,- maar kan in uitgebreide gevallen oplopen tot wel 35.000,-
  • Het inrichten en opleveren van de shop kost gemiddeld € 250,- tot € 2.500,-

Kosten voor maatwerk functionaliteit

WooCommerce bevat standaard een uitgebreid scala aan mogelijkheden. Veel webshop eigenaren hebben echter specifieke wensen. En die dienen middels maatwerk te worden ontwikkeld.

Enkele voorbeelden zijn:

  • koppelingen met boekhoudpakketten – ca € 500 per stuk
  • koppeling met externe platformen zoals Bol.com en Google Shopping – € 500 – € 2.000 per stuk
  • gebundelde producten – € 200
  • configureerbare producten – € 200 – € 2.000
  • meerdere talen – ca € 500
  • slimme zoekfunctie – € 250 – € 1.000
  • chatfunctie – € 150 – € 500
  • slimme filteropties – € 200 – € 600
  • snelheidsoptimalisatie – € 400 – € 1.200
  • adresboek – € 200 – € 600
  • offertefunctionaliteit – € 400 – € 1.200
  • postcodechecker – € 200
  • btw-nummer check – € 200
  • seo-migratie – € 400 – € 1.000

Voor sommige uitbreidingen wordt gebruik gemaakt van bestaande plugins. Daarbij is als dan niet een betaalde licentie vereist. De kosten van licenties bedragen veelal enkele tientjes per jaar.

Kosten besparen met een template

Een veelgebruikte methode om kosten te besparen is het gebruik van een bestaand template. De kosten zijn hierbij aanzienlijk lager omdat nog maar nauwelijks technische kennis vereist is. Een vormgever kan kleuren, lettertypes, afbeeldingen en de vormgeving van knoppen instellen zonder code te hoeven schrijven. Door voor deze aanpak te kiezen zijn de eenmalige kosten terug te brengen naar € 3.500,- tot € 10.000,-.

Door voor een template te kiezen kun je dus veel geld besparen. Het is echter goed om te beseffen dat deze besparing ook enkele nadelen heeft:

  • De creatieve vrijheid is beperkt. Een template bevat vaak veel instelmogelijkheden, maar dat zijn dan ook de mogelijkheden die je kunt gebruiken.
  • De snelheid is beperkt. Template-ontwikkelaars proberen zo veel mogelijk soorten gebruikers te bedienen. Van iedere 100 instelmogelijkheden die worden ingeladen gebruik je er echter steeds maar één.
  • De zoekmachine-optimalisatie is beperkt. Dit komt doordat templates veel ongebruikte code bevatten. Zoekmachines houden er niet van als er veel code nodig is voor relatief weinig inhoud.
  • Maatwerk functionaliteit is maar beperkt mogelijk. Door de vele instellingen, is het vaak erg lastig of zelfs onmogelijk om maatwerk functionaliteit toe te voegen.
  • Afhankelijk van hoe actief een ontwikkelaar blijft. WooCommerce is namelijk volop in ontwikkeling en er worden regelmatig functionaliteiten toegevoegd. Na zo’n update dient de template-ontwikkelaar het template hierop aan te passen. Kies daarom altijd een ontwikkelaar die al langer actief is en regelmatig updates uitbrengt.

Of de keuze voor een template bij je past is dus volledig aan jou. Natuurlijk helpen we jou als WooCommerce specialist graag bij het maken van deze keuze.

Wat kost een WooCommerce webshop per jaar?

Nadat jij je WooCommerce webshop succesvol hebt gelanceerd, moet je er rekening mee houden dat er ook enkele kosten terugkerend zijn. In de basis gaat het om twee zaken:

  1. Webhosting – € 15 – € 40 per maand, inclusief e-mail, SSL en backups
  2. Onderhoud – € 30 – € 115 per maand, inclusief beveiligingsupdates

Voorbeelden van gerelateerde terugkerende kosten zijn:

  • licenties voor plugins (vaak enkele tientjes per jaar)
  • gebruik van software zoals Mailchimp voor nieuwsbrieven of Zendesk voor de chatfunctie (beide enkele tientjes per maand)
  • Google Ads advertentiekosten
  • ondersteuning bij SEO / SEA / social media (vanaf ca € 200 per maand)

Ten slotte is het goed om budget te reserveren om periodiek onderzoek te doen naar de prestaties van de shop. Zo ontdek je bijvoorbeeld snel mogelijke optimalisaties om die prestaties te verbeteren.



    arrow_right

     

    Onze beloftes:

    • We zullen je echt niet spammen.
    • Wij zijn en blijven de enige die jouw gegevens ontvangen.
    • Ons belangrijkste doel is om vast te stellen waar je precies naar op zoek bent. Vervolgens kunnen we een hele specifieke offerte afgeven.
    • Je bent nergens toe verplicht. Vul het formulier in en wij nemen vrijblijvend contact op.