De kracht van WooCommerce voor een Retail webshop

14 februari 2022

Consumenten verwachten tegenwoordig een hoop van de klantenservice en flexibiliteit van bedrijven en dat is niet erg. Dit geeft ondernemers de kans om te groeien en succesvoller te worden. Voor retailers is een webshop bijna vanzelfsprekend, maar hoe pak je dit nou goed aan? En wat voegt WooCommerce toe aan je retail webshop? In dit artikel bespreken we waar je rekening mee moet houden als retailer.

De toegevoegde waarde van een webshop voor de Retail

Met een webshop vergroot je de online zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf. Daarnaast verbeter je je concurrentiepositie als je online actief bent. Online leek eerst een ‘extra’ winkel. Maar door je fysieke en online winkel af te stemmen met elkaar verbeter je de algemene klantervaring. Dit zorgt weer voor positieve recensies en herhaalaankopen. Ook kun je de hele wereld bedienen in plaats van alleen jouw regio.

Stel je voor dat je een eigen winkelpand hebt in bijvoorbeeld Vlaardingen. Je merkt dat er geen daling of stijging is in de winkelomzet. Een potentiële klant komt binnengelopen en jullie hebben een fijn gesprek. Al snel merk je dat de klant niet uit de omgeving komt en hier eenmalig verblijft.

Je raadt het al. De potentiële klant verlaat de winkel zonder een aankoop. Het gewilde product was uitverkocht in de gewenste maat.

Een webshop beginnen lijkt in het begin veel werk. Maar bedenk je wel dat die klant waarschijnlijk nooit meer terugkeert. Zonde. Ook kan de potentiële klant geen mond-tot-mond reclame voor je verspreiden, terwijl het gesprek oh zo leuk was.

Hou in je achterhoofd dat een webshop niet weggelegd is voor iedere retailer. Zo is een traditionele winkel niet geschikt voor iedereen. Voor beiden is een sterke strategie nodig waar goed over nagedacht is en een samenhang heeft.

Je Retail webshop optimaal inzetten

In de Retail branche heb je misschien al vaker de term ‘omnichannel’ voorbij zien komen. We hadden het net over een betere klantervaring creëren door middel van een extra kanaal. Maar wat hebben die twee zaken met elkaar te maken? En hoe zet je dit zo optimaal mogelijk in? Daarvoor kijken we naar het ontstaan van ‘omnichannel’.

Naast omnichannel heb je ook de termen single-, multi- en crosschannel. De omnichannel is ontstaan uit verschillende ontwikkelingen binnen de single channel. Dit is ook wel bekend als de traditionele winkel. We zullen deze termen verder toelichten.

Single channel

Bij single channel is er sprake van één kanaal waar klanten een aankoop kunnen doen. Denk aan de traditionele winkel of alleen een webshop.

Multichannel

Bij multichannel zijn er meerdere verkoopkanalen beschikbaar voor klanten. Deze kanalen kunnen voorkomen in de vorm van een online winkel, fysieke winkel en een app. Klanten hebben niet de mogelijkheid om producten online te bestellen en in een winkel op te halen.

De kanalen zijn niet afgestemd met elkaar. Ieder kanaal wordt apart beheerd. Ook delen de kanalen geen informatie met elkaar. Daardoor zijn er verschillen in belangrijke factoren, zoals klantbeleving, prijzen, service en merkidentiteit.

Crosschannel

Het grootste verschil tussen multi- en crosschannel is dat klanten wel online kunnen bestellen en ophalen in een winkel naar keuze. Ook is er een samenhang tussen onder andere de prijzen en de klantenservice.

Omnichannel

Hierbij is alles op elkaar afgestemd. De klant kan verschillende kanalen gebruiken, terwijl de beleving overal precies hetzelfde is.

Een voorbeeld: een klant bekijkt de online voorraad bij Ikea. Dit product is niet beschikbaar, dus reserveert de klant het product. De klant ontvangt dan een melding wanneer het product klaarligt en opgehaald kan worden in het gewenste filiaal. De klant betaalt in de winkel en de bon wordt per mail verstuurd. Dit is een goed voorbeeld van omnichannel ondernemen.

De laatste term biedt de mogelijkheid om te groeien als bedrijf. Met een webshop kan je een groot gedeelte van je taken automatiseren. Daarnaast verwachten consumenten steeds meer van de klantenservice en flexibiliteit.

Tip

Benieuwd naar hoe je kan beginnen met omnichannel ondernemen? Lees hierna dan vooral over multichannel, crosschannel of omnichannel?

Wat is de grootste uitdaging voor retailers met een webshop?

Bij een webshop komt heel wat kijken. Eerder in dit artikel heb je gelezen dat een webshop of fysieke winkel niet voor iedereen is weggelegd.  We focussen ons op de traditionele winkel die graag een webshop wil hebben als aanvulling op de bestaande winkel.

De grootste uitdaging is het beheren van de voorraad. Je kan maar een maximaal aantal producten ergens kwijt. Met een webshop moet je dus rekening houden dat de voorraad sneller op kan gaan. Ook moet je beide kanalen afstemmen met elkaar. Zo voorkom je dat online een bestelling geplaatst wordt, terwijl het product helemaal niet op voorraad is.

Daarnaast moet je ook rekening houden met retourzendingen. Hiervoor moet je de logistiek op orde hebben. Begin met het opstellen van een duidelijk retourbeleid. Zo weten je klanten wat ze mogen verwachten en waar jij aan toe bent op dat moment. Loop je tegen het probleem aan dat je te veel retourzendingen hebt? Lees hier dan hoe je daarmee om moet gaan en wordt een expert in retourzendingen afhandelen.

Het is verstandig om nog eens goed naar de verschillende termen te kijken, met name omnichannel ondernemen. Bepaal hoe dat kan bijdragen aan afgestemde kanalen met een optimale klantbelevenis. Verbeter niet alleen de klantbeleving, maar ook je online zichtbaarheid en je concurrentiepositie!

Hoe draagt WooCommerce bij aan het succes van een Retail webshop?

Met WooCommerce kun je je retail webshop optimaliseren. Zo biedt de plugin je de opties om je online en offline voorraad op één plek te beheren. Op die manier zijn die twee kanalen altijd op elkaar afgestemd. Daardoor voorkom je dat een klant een product bestelt dat niet op voorraad is.

Alle standaard functies die je zou verwachten in een Retail webshop zijn aanwezig bij WooCommerce. Besluit zelf welke functies van belang zijn voor je shop en welke niet. Denk aan een winkelmandje, chatbotfunctie en de mogelijkheid om een mail te ontvangen wanneer een product weer op voorraad is.

© Amazon

© Jurgen Snoeren

Ook kun je online andere producten verkopen dan je in een fysieke winkel zou kunnen aanbieden. Het is namelijk helemaal niet erg om online een product te verkopen dat maar twee keer per jaar verkocht beschikbaar is. We refereren daarmee naar de Long Tail Theory.

Deze theorie houdt in dat naar sommige producten veel vraag is (de kop) en naar sommige heel weinig (de tail). Fysieke winkels verkopen van oorsprong alleen de kop, omdat ze geen ruimte hebben om al die tail producten ergens op voorraad te houden. Online kent dit probleem niet. Om die reden kun je online een breder assortiment aanbieden. Daarmee bedien je een grotere groep klanten!

WooCommerce opent deuren voor affiliate marketing. Je kan producten van andere aanbieders tonen. Als een bezoeker daarop klikt en een aankoop maakt, dan krijg jij een gedeelte van de winst. Een goed voorbeeld hierbij is Bol.com of Beslist.nl. Dit zijn aanbieders met een enorm assortiment.

Mocht de plugin geen passende oplossing hebben voor jouw problemen of vraagstukken? Dan kan je altijd iemand inhuren. Op die manier krijg jij een gepersonaliseerde slimme oplossing in de vorm van bijvoorbeeld een configuratie.

Vergeet je strategie niet!

Een WooCommerce webshop en omnichannel ondernemen is het succes voor je retail webshop. Als retailer hoef je nog maar vanuit één dashboard alles te beheren. Zowel online als offline. Omnichannel ondernemen zorgt voor transparantie tussen retailers en klanten. Dit wekt vertrouwen op bij klanten en dat is belangrijk voor de algemene klantbeleving. Dus begin eerst met een sterke strategie!

Onze beloftes:
  • We zullen je echt niet spammen.
  • Wij zijn en blijven de enige die jouw gegevens ontvangen.
  • Ons belangrijkste doel is om vast te stellen waar je precies naar op zoek bent. Vervolgens kunnen we een hele specifieke offerte afgeven.
  • Je bent nergens toe verplicht. Vul het formulier in en wij nemen vrijblijvend contact op.

Nu je weet wat een communicatieplan is, kunnen we aan de slag om er een te schrijven. De volgende 10 stappen helpen je aan een complete strategie, die je kunt delen met je team. Interesse? Neem een kijkje op de website!

Deel deze pagina op:

Relevante artikelen