Google Analytics 4 VS Universal Analytics

Google Analytics 4 VS Universal Analytics

9 augustus 2022

In dit artikel lees je over de verandering van Universal Analytics naar Google Analytics 4. De bekende tool UA moet veranderen door de verdwijning van 3e partij cookies. Voor veel organisaties en marketeers betekent dit dat ze op een andere manier moeten gaan adverteren. Hoewel het nieuwe adverteren eigenlijk het oude adverteren is, moeten mensen toch even wennen aan deze verandering.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) is de volgende generatie Universal Analytics (UA). Het is een nieuwe property die ontworpen is om op een nieuwe manier te kunnen meten. De property verzamelt gegevens van websites en apps. Zo krijg je meer inzichten in het klanttraject en is de data betrouwbaarder. Ook gaat de property volledig anders om met data. Het GA4 is ontworpen rondom privacy van bezoekers en gebruikers.

Vanaf 1 juli 2023 verwerken huidige Universal Analytics property’s geen nieuwe gegevens meer. Na die periode heb je nog minimaal 6 maanden om toegang te verkrijgen tot oude verwerkte gegevens. Daarom is het belangrijk om deze gegevens zo snel mogelijk te exporteren, anders verdwijnen de gegevens voor altijd. Dat kan een probleem vormen, omdat de rapporten niet meer ingezien kunnen worden. Daarnaast kun je de bestaande data niet meenemen naar GA4.

Waarom verandert er iets?

Door de Wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt het steeds lastiger om persoonsgegevens te verzamelen. Google Chrome stopt vanaf 2024 met het verzamelen en gebruiken van 3e partij cookies. Het probleem is dat Universal Analytics data verzamelt door middel van die cookies. Daarom vindt deze verandering plaats.

Deze verandering is belangrijk omdat zo’n 70% van de browsergebruikers Chrome gebruikt. Voor potentiële klanten betekent het dat je niet meer dezelfde advertentie overal blijft zien doordat je ooit ergens verveeld naar tapijten hebt gekeken.

Kan ik dan geen data meer tracken en verzamelen?

Je kunt nog data tracken en verzamelen, alleen niet meer op de manier waarop je dat gewend bent. Door de verdwijning van de 3e partij cookies worden 1e partij cookies weer belangrijker. Dit houdt in dat je de data niet doorstuurt naar bedrijven, zoals Facebook. Let er wel op dat deze cookies maar één dag geldig zijn.

Het voordeel is dat je minder afhankelijk bent van de net genoemde grote spelers. Wel zal remarketing zoals we het nu kennen dus ophouden met bestaan. Daarnaast heeft deze verandering géén invloed op het tracken van data op mobiele apparaten.

1e en 3e partij cookies

Wat is er nieuw in GA4?

Je las eerder in het artikel dat GA4 een nieuwe manier van meten is waarbij je geen gebruikgemaakt van 3e partij cookies. Google Analytics 4 meet gebeurtenissen, zoals downloads en paginaweergaven. Dit is gekoppeld aan de bron/medium, locatie en geslacht van gebruikers. In tegenstelling tot GA4 meet UA sessies per gebruiker.

Dit betekent dat iedere sessie nu een belangrijke gebeurtenis is. Alle data zijn even belangrijk. De tool kijkt niet meer naar het aantal bezoekers en hun sessie op je website of shop, maar naar gebruikers en gebeurtenissen per pagina.

Deze gebeurtenissen komen voor in 4 soorten:

  • Automatisch verzamelde gebeurtenissen,
  • Gebeurtenissen voor een verbeterde meting,
  • Aanbevolen gebeurtenissen,
  • Aangepaste gebeurtenissen.
1e en 3e partij cookies

Welke verschillen zijn er tussen GA4 en UA?

Het is niet gek dat er verschillen zijn tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics. We hebben de belangrijkste en opmerkzaamste verschillen hieronder voor je neergezet.

Geen dataweergaven

Er zijn geen dataweergaven in de nieuwe Analytics. In deze weergave is het mogelijk om intern en extern verkeer van elkaar te scheiden, zoals medewerkers, concurrenten en crawlers. Wel is het met filters mogelijk om gelijksoortige informatie te verkrijgen.

Gelimiteerde IP-filtering

GA4 heeft een limiet op hoeveel IP-adressen je kunt blokkeren.

Missende hostnaamfilter

Soms kan het zo zijn dat Analytics gegevens verzamelt van sessies die nooit echt gebeurd zijn. Dit noem je ook wel ghost verkeer of spamverkeer. In Google Analytics 4 kun je deze filter niet aanzetten, maar het voordeel is dat GA4 minder last daarvan. In Google Tag Manager is deze functie nog wel beschikbaar.

Geen bouncerate

Doordat sessies nu gebeurtenissen zijn en iedere gebeurtenis even belangrijk is in GA4, is de bouncerate nutteloos geworden. GA4 biedt wel een alternatief aan voor deze gegevens, namelijk Engaged Session.

Rapportages

Eén van de grootste veranderingen is welke gegevens je kunt terugvinden in rapportages. Inmiddels hebben organisaties verschillende manieren gevonden om missende functies te vervangen door gelijksoortige functies, dus het is even wennen aan het nieuwe jasje van Analytics.

Lees ook: Communicatiebureau: kies een bureau dat bij je past 

Welke voordelen brengt GA4 met zich mee?

Natuurlijk zijn er ook voordelen. Eén van de grootste voordelen is dat GA4 gebruikmaakt van machine learning en artificial intelligence (AI). Daardoor wordt het mogelijk om te voorspellen wat gebruikers in de toekomst gaan doen. Maar er zijn meer voordelen.

Makkelijk in te richten

Gebeurtenissen kun je realtime volgen binnen GA4. Daarvoor hoef je niets met coderen te doen. Ook werkt het inrichten van GA4 in principe op dezelfde manier zoals bij UA.

Toekomstbestendig

Vanaf 1 juli 2023 kun je geen gebruik meer maken van Universal Analytics. Zo snel mogelijk overstappen naar Google Analytics 4 zorgt ervoor dat je uiteindelijk toekomst proof bent.

Tip: Laat komend jaar UA en GA4 naast elkaar draaien zodat Google meer kan leren over je bezoekers.

Toekomst voorspellen

Zoals je eerder las, kan GA4 de toekomst voorspellen door machine learning. Nu draait het nog om simpele data, maar in de toekomst zou je door machine learning beter kunnen onderscheiden welke klanten voor conversies zorgen en welke voor interacties.

Veranderende privacy

Privacy is steeds belangrijker en belangrijker. Ook de wetgeving wordt steeds strenger in het verzamelen en delen van data. Gelukkig houdt GA4 rekening met deze veranderingen. Google maakt namelijk gebruik van ML-gebaseerde modellen (machine learning) om de 3e partij cookies te vervangen.

Snellere en betere rapportages

Rapporten in GA4 worden nu sneller en beter gemaakt. De rapportage-interface is vereenvoudigd, waardoor het gemakkelijker is om trends en fouten te ontdekken.

Mobiele en desktop analyses

GA4 trackt niet alleen gegevens van desktopgebruikers, maar ook van mobiele en appgebruikers. Binnen deze tool kun je namelijk voor iedere gebruiker een aparte property aanmaken. Op die manier kun je met gemak de kanalen met elkaar vergelijken.

Maak ik al gebruik van GA4?

Je kunt snel erachter komen of dat je al Google Analytics 4 gebruikt of dat je nog steeds Universal gebruikt. Google support heeft twee oplossingen om hierachter te komen. Volgens hen maak je waarschijnlijk gebruik van UA als de property vóór 14 oktober 2020 is gemaakt en van GA4 na 14 oktober 2020.

De tweede oplossing biedt meer zekerheid over welke property je hebt. Voor UA en GA4 bestaan verschillende property-ID’s. Die van UA begint met “UA” en eindigt met één cijfer (UA- XXXXXXXXX-0). De ID van GA4 bevat alleen cijfers (XXXXXXXXX).

Hoe vind ik mijn property-ID?

  1. Naast het Google Analytics logo zie je rechts “alle accounts” staan met een pijl naar beneden. Klik hierop. Hier staan al je properties.
  2. Kijk in de middelste kolom bij properties en apps. Hier zie je de propertynamen. Daaronder vind je de ID’s.
Google Analytics 4 property

Bron: Google Support GA4 Property

Wacht niet te lang

Het is een feit dat de marketingwereld te maken heeft met een cruciale verandering. Het verdwijnen van de 3e partij cookies zorgt ervoor dat wij, marketeers, op een innovatieve manier moeten omgaan met deze verandering. Wacht niet te lang meer om je Universal Analytics properties om te zetten naar Google Analytics 4 properties.

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Of ben je opzoek naar een professional die je kan helpen met Google Analytics 4? Neem dan vooral eens vrijblijvend contact op voor een gratis eerste kennismakingsgesprek.

Onze beloftes:
  • We zullen je echt niet spammen.
  • Wij zijn en blijven de enige die jouw gegevens ontvangen.
  • Ons belangrijkste doel is om vast te stellen waar je precies naar op zoek bent. Vervolgens kunnen we een hele specifieke offerte afgeven.
  • Je bent nergens toe verplicht. Vul het formulier in en wij nemen vrijblijvend contact op.
Deel deze pagina op:

Relevante artikelen