B2B websites: de verkeerde aannames

Veel zakelijke dienstverleners lopen tegen de zelfde uitdaging aan. Alhoewel hun diensten inhoudelijk soms ver uit elkaar liggen, komen ze meer overeen dan je in eerste instantie zou denken. Bewust of onbewust hebben anno 2019 behoefte aan een gedegen inbound marketingaanpak, maar hun website heeft nog steeds veel weg van een online versie van de brochure. Wij onderzochten waar veel bedrijven kansen laten liggen en schreven er een serie blogs over. In deze blog ontkrachten we een aantal veel gedane aannames.

Niet relevant in mijn branche

Het is natuurlijk een beetje een kip-en-het-ei-verhaal. Als jouw website nog nooit echt iets heeft opgeleverd en als al je werk altijd binnenkomt via bijvoorbeeld een netwerk van agenten of resellers, dan is het heel aannemelijk dat je niet veel van je website verwacht. Een veelgehoord argument is dat het in die branche om persoonlijk contact gaat of dat het om de gunfactor gaat. Behalve dat je als bedrijf in mijn ogen onnodig kwetsbaar bent als de gunfactor jouw onderscheidend vermogen is, is het goed om je af te vragen hoe dat persoonlijk contact (wat blijkbaar goed voor je werkt) tot stand gaat komen als jij je alleen focust op persoonlijk contact met je bestaande netwerk.

Maar mijn concurrenten zijn ook niet actief online

Dat is precies wat hotels dachten voordat booking.com een succes werd, boekwinkels dachten voordat bol.com groot was en supermarkten dachten voordat Picnic in no-time tienduizenden klanten kreeg. Het feit dat jouw branche misschien een beetje traditioneel is, zou ik vooral als kans zien. Als jouw concurrenten die kans nog niet pakken, heb jij een enorm voordeel.

Ik heb het geprobeerd

Natuurlijk heb je het geprobeerd. Iedere zichzelf respecterende marketeer heeft in de afgelopen jaren in meer of mindere mate aandacht geschonken aan de online aanwezigheid van zijn of haar bedrijf. Waarschijnlijk onvoldoende of op de verkeerde manier, maar we hebben het allemaal geprobeerd. Zoals bij veel vakgebieden maakt de aanpak het verschil. Je kozijnen schilderen zonder eerst te schuren, levert je weinig resultaat en datzelfde geldt voor het zaaien van een gewas. Als je vergeet om water te geven, zul je niets oogsten. Zonder duidelijke call-to-actions is een Adwords campagne een bodemloze put en met de verkeerde inhoud op je website, ga je op het verkeerde moment het verkeerde publiek trekken.

Mijn branche is lastig visueel te maken

Sommige branches hebben de pech (of juist het geluk) dat ze lastig uit te beelden zijn. Als jij accountancy- of receptiediensten aanbiedt of bijvoorbeeld software ontwikkelt, dan voelt het tonen van de serieus kijkende accountant, een vriendelijk lachende receptioniste of een programmeur met ingewikkeld uitziende code op zijn scherm, een beetje als slappe hap. En zeker als er dan ook nog eens stockfoto’s voor gebruikt worden. Terecht overigens, want daar ga je de online strijd niet mee winnen. De vraag is natuurlijk; waarmee dan wel?

Ik kies liever voor andere communicatiemiddelen

Natuurlijk staat het je helemaal vrij om te kiezen  voor de communicatiemiddelen die jou het meeste aanspreken. Behalve dat je misschien toch twijfelt (anders zou je deze blog nu niet lezen), moet je niet vergeten dat het niet om jou gaat. Je communiceert omdat je iemand iets wil vertellen. En als die iemand veel van zijn tijd online besteedt, is het zonde om daar niet-thuis te geven.

Een goede website kost te veel

Alle waar is naar zijn geld. Ik ken ‘bedrijven’ die voor 200 euro zorgen dat je een website hebt en bedrijven die tonnen uitgeven aan alleen al de optimalisatie ervan. Alhoewel je je twijfels kunt hebben bij de kwaliteit van het eerste aanbod, betekent een groter budget ook zeker niet altijd meer online succes. In tegenstelling tot veel andere manieren om je business te laten groeien, heeft je online activiteit een enorm voordeel; met de juiste basis, je kunt het kleinschalig opstarten en laten groeien naarmate je succes hebt.

Ok, vooruit. Ik laat online kansen liggen. Wat nu?

Nu je ervan overtuigd bent dat je inderdaad online kansen laat liggen, wordt het tijd om actie te ondernemen. Welke actie dat is, is helemaal afhankelijk van jou en je business. Misschien herken je je in één van deze types:

Ben jij het doe-het-zelf type?

Lees dan vooral verder en begin gewoon bij het begin: waarom zou men eigenlijk voor jou kiezen? Of lees een van de andere blogs; we hebben genoeg kennis te delen 🙂

Heb je eerder behoefte aan begeleiding?

Wil je zelf aan de slag, maar kun je wel wat hulp gebruiken bij de juiste aanpak? Wij bieden een workshop, waarin we jou, samen met een groepje B2B marketeers uit de praktijk, op weg helpen. We loodsen je in 4 uur tijd langs kernwaardes, ideale klanten, persona’s, de customer journey en hoe goed jouw website daar op inspeelt. Lees meer over deze workshop Je website als online marketinginstrument.

Wil je liever volledig ontzorgd worden?

Ben je overtuigd van de waarde van een goede online strategie, maar ontbreekt het je aan tijd of expertise om dit zelf goed aan te pakken? Neem vooral eens contact op om nader kennis te maken. We bieden je graag een traject op maat.