Een professionele nieuwe website: de ultieme handleiding

26 July 2019

Een professionele nieuwe website komt niet zomaar uit de lucht vallen.

En natuurlijk weet je dat er veel bij komt kijken. Je wil tenslotte dat je nieuwe website goed en snel werkt, er mooi uit ziet en dat je er weer een tijdje tegenaan kunt, toch?

Maar waar begin je? En wie vertrouw je zo’n belangrijke taak toe?

Bij het ontwikkelen van een professionele nieuwe website is een gedegen aanpak een vereiste. Een gestructureerd plan, zodat je perfect bent voorbereid en zelf aan het roer staat. Wij helpen je met deze ultieme handleiding voor een professionele nieuwe website.

Een professionele nieuwe website

Wat is de belangrijkste reden voor een nieuwe website?

De kans is groot dat je al een website hebt. En dat deze niet 100% voldoet aan jouw wensen. Maar wat is eigenlijk je belangrijkste reden om deze te vervangen?

Of de uitstraling nu een likje verf nodig heeft, de techniek verouderd is, of de content flink geüpdatet moet worden; je hebt waarschijnlijk een goede reden waarom je dit artikel nu leest.

Maar, voordat je een online communicatiebureau aan het werk zet, is het van belang dat je goed helder hebt welke probleem je graag opgelost zou willen zien.

Er zijn genoeg goede redenen te bedenken voor een nieuwe website. Maar helaas zijn er ook veel slechte redenen.

“De oude site spreekt me gewoon niet meer aan.” 

Een van de grootste problemen is dat de oude website niet meer aanspreekt. Helaas zijn designers visuele probleemoplossers. En die hebben weinig aan een dergelijke briefing.

En aangezien het slechts een persoonlijke mening is, is het goed om je af te vragen wat je anderen er eigenlijk van vinden.

Als belangrijkste groep gebruikers van jouw website; hoe tevreden zijn je klanten met wat je ze op dit moment biedt?

Een andere slechte reden voor een nieuwe website, is dat je concurrentie een nieuwe website heeft. Je statistieken zouden concrete inzichten moeten geven in hoe goed je huidige website werkt.

Als de nieuwe website van je concurrent de enige reden is voor vervanging, dan ben je te reactief bezig. Focus daarom meer op objectieve zaken en je eigen strategie.

Helaas komt het ook nog vaak voor dat een nieuwe communicatie-collega, die maar al te graag zijn of haar stempel wil drukken, de reden is voor een nieuwe website. Het kan zeker geen kwaad om naar frisse ideeën van nieuwe collega’s te luisteren, maar dit betekent zeker niet altijd een volledig nieuwe website.

Dit geldt overigens voor veel redenen. Het toevoegen van een blog of een offertetool, of de migratie naar een ander CMS, zijn geen redenen om het volledige traject van een nieuwe website te moeten doorlopen.

Inhoud:

  1. Doelen
  2. Sitemap
  3. Meten
  4. Analyse
  5. Moodboard
  6. Strategie
  7. Content
  8. Design
  9. Technische ontwikkeling
  10. Testen en de livegang

Stap één: Bepaal de doelen van je nieuwe website

Voordat je met je persona’s of de inhoud van je pagina’s aan de slag gaat: bepaal je doelen. Je website doelen zijn het kompas tijdens het volledige proces. Besteed je hier onvoldoende aandacht aan, dan lijkt iedere pagina moeite waard en investeer je tijd, geld en energie in de verkeerde zaken.

Wat zou de nieuwe website moeten bereiken? Zorg dat je je richt op concrete en haalbare doelen. En dus niet iets warrigs of onmogelijks.

Het doel van de website zou in het verlengde moeten liggen van je bedrijfsdoelen. Bij voorkeur iets dat je al vastgesteld hebt in je marketing- of communicatieplan. De website is waarschijnlijk de belangrijkste uiting binnen jouw communicatieplan.

Probeer dus groter te denken dan alleen Facebook likes of retweets. Afhankelijk van jouw organisatie en branche, zijn enkele voorbeelden van doelen:

  • Toename in verkopen
  • Toename van aantal (sales) leads
  • Terugbrengen van aantal telefoontjes op de klantenservice
  • Betere informatieoverdracht

Je doelstellingen zouden altijd SMART moet zijn. Deze afkorting staat voor:

Specifiek – Zorg dat je concreet en ondubbelzinnig bent. Vaak gebruik je een werkwoord in combinatie met een zelfstandig naamwoord. Bijvoorbeeld ‘omzet verhogen’ of ‘aantal gebruikers vergroten’.

Meetbaar – Bepaal hoeveel je hiervan wil. Bijvoorbeeld ‘10% meer omzet’ of ‘100 nieuwe gebruikers’

Acceptabel – Kies een doelstelling die haalbaar is. Het is natuurlijk niet erg om ambitie te hebben, maar als je collega’s het vooraf niet zien zitten, zullen ze zich er ook niet voor inzetten.

Realistisch – Bepaal of er voldoende kennis, tijd en middelen beschikbaar zijn, om het doel te kunnen behalen.

Tijdgebonden – Stel minimaal een einddatum vast of bepaal eventuele tussenmomenten waarop je jouw doel bereikt moet hebben.

Stap twee: Maak je bestaande data inzichtelijk

Nu je weet wat je met de nieuwe website zou willen bereiken, is het goed om te inventariseren wat je eigenlijk al hebt. Een goed begin daarbij is het uitschrijven van de sitemap. Gebruik hiervoor een Excel document en verwerk alle pagina’s die in het systeem zitten.

Om dit voor elkaar te krijgen, kan het handig zijn om even te kijken of een dergelijk overzicht niet toevallig al aanwezig is. Gebruik je WordPress met bijvoorbeeld de Yoast plugin? Dan is de kans groot dat je jouw sitemap kan vinden op www.jouwdomeinnaam.nl/sitemap.xml

Probeer zo compleet mogelijk te zijn. Heb je een archief met blogberichten of vacatures en mogen ze mee naar de nieuwe site? Neem ze dan op in je sitemap. Weet je zeker dat ze niet meer nodig zijn? Dan kun je ze weglaten.

Heb je alle pagina’s in het document staan? De kans is groot dat je verrast bent over de omvang van je site. Laten we wat prioriteiten stellen.

Wat zit in het menu?

Nu je een goed overzicht hebt van de pagina’s in jouw website, is het handig om inzichtelijk te krijgen welke pagina’s het belangrijkst zijn. Maak daarom in je document een kolom voor ieder menu dat zich in jouw site bevindt. Heb je bijvoorbeeld een hoofdmenu en een footermenu, dan maak je twee kolommen. Geef per pagina of het in een van de menu’s zit en het liefst direct op welk niveau de pagina zich bevindt. Vul een 1 in voor items op het hoogste niveau, een 2 voor items op subniveau’s, etc.

Welke pagina’s hebben het meeste verkeer?

Maak inzichtelijk welke pagina’s het meest gebruikt worden. In Google Analytics kun je eenvoudig via Gedrag > Site-content achterhalen hoeveel pageviews een pagina heeft gehad en wat daarmee de pagina’s zijn met het meeste verkeer. Verzamel de top 10 en verwerkt deze in je overzicht.

Welke pagina’s scoren het best in Google?

Via Google Analytics kun je ook eenvoudig achterhalen welke van jouw pagina’s nu al goed scoren in Google. Sta er even bij stil, dat deze pagina’s hoogstwaarschijnlijk waardevol voor je zijn. Je hebt ooit de moeite genomen om informatie te verzamelen en online te delen en je wordt nu beloond met een positie in de zoekresultaten. Het is zonde om deze beloning weg te gooien, zodra je een nieuwe site in gebruik neemt. Geef bij de top 1o (of top 20 als je veel goed scorende pagina’s hebt) welke dat zijn.

Je ziet nu al duidelijk ontstaan welke pagina’s de hoofdrol spelen in jouw website en welke pagina’s extra aandacht zouden moeten krijgen bij de ontwikkeling van de nieuwe website.

Vul zelf aan wat voor jou een pagina belangrijk maakt

Een plek in het menu, veel verkeer of een hoge ranking in Google zijn niet de enige criteria, waarmee je kunt bepalen welke pagina’s belangrijk zijn. Bepaal wat een pagina de moeite waard maakt en maak hiermee je overzicht compleet. Denk bijvoorbeeld aan pagina’s waar veel binnen jouw site op wordt gezocht, of landing pages met veel betaald verkeer.

Stap drie: Meten wat je wil weten voor je nieuwe website

Ben je nog op zoek naar argumenten om de wens voor een nieuwe website te rechtvaardigen? Laten we eens kijken hoe goed jouw huidige website scoort, op basis van de doelen die je in stap één hebt omschreven.

Hoe kunnen we jouw doelen toetsen?

Als je jouw doelen SMART hebt gemaakt, zouden ze dus meetbaar moeten zijn. Dit betekent echter niet dat ze ook daadwerkelijk al gemeten worden of dat het resultaat eenvoudig terug te vinden is. Key Performance Indicators (KPI’s) kunnen je helpen om te meten of je goed bezig bent.

Als webshop kan jouw doel voor de komende periode zijn, om je omzet te vergroten. Aangezien je dit op zich al goed kunt meten, is de omzet zelf al een goede KPI. Soms kan het echter nuttig zijn om ook gerelateerde waardes te meten. Enkele voorbeelden zijn het aantal orders binnen een bepaalde periode of de gemiddelde orderwaarde. Gaan deze omhoog, terwijl andere factoren ongewijzigd blijven? Dan vergroot je dus je omzet.

Niet alle doelen zijn zo eenvoudig meetbaar te maken binnen je website. Beoordeel daarom per doelstelling kritisch aan welke KPI’s je zou kunnen zien of je goed bezig bent. Enkele voorbeelden van veelgebruikte KPI’s:

  • Gemiddeld aantal pagina’s per bezoek
  • Gemiddelde bezoekduur
  • Totale aantal informatie-aanvragen
  • Aantal downloads
  • Hoeveelheid leads
  • Aantal nieuwsbriefinschrijvingen

Om je op weg te helpen, geven we graag een overzicht van veelvoorkomende doelen met suggesties KPI’s:

Online verkopenLeadgeneratieBrandingDienstverlening
Conversie percentageConversie percentageAantal bezoekersAfgehandelde vragen / klachten
Gemiddelde orderwaardeOpbrengst per leadGemiddelde bezoekduurConversie formulieren
HerhalingsaankopenBounce percentagePaginaweergaven / bezoekKlanttevredenheid
Funnel doorklikkenConversie lead naar saleScroll depthPercentage vragen via web
Conversies uit marketingsplanningenAantal bezoekersOmzetAantal bezoekers

Doe een nul-meting

Nu je weet waaraan je kunt herkennen of je daadwerkelijk aan jouw doelen bijdraagt, is het van belang om te achterhalen hoe goed je op dit moment al presteert met je huidige website. Probeer je huidige score daarom in te vullen door middel van soort nul-meting. Gebruik Google Analyics of andere tools om aan de juiste data te komen. Lukt het nog niet direct om alle informatie boven tafel te krijgen? Schrap dan niet gelijk je KPI, maar ga op zoek naar manieren om het alsnog te kunnen meten.

Maak je conversies meetbaar binnen Google Analytics en gebruik doelen en trechterweergaves om je actuele prestaties te monitoren.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van jouw KPI’s of het terugvinden/verwerken ervan in Google Analytics? Neem dan vooral eens contact met ons op. We denken graag met je mee.

Wie converteert (niet)?

De informatie die je verzamelt, kan veel mooie inzichten opleveren. Natuurlijk is het leuk om te zien dat 3% van bezoekers converteert in een informatieaanvraag. Maar staar je niet blind op dat (kleine) percentage waarbij je succes hebt. Kijk vooral ook waarom de overige 97% niet converteert. Waar klikken zij weg? Wat zijn de drempels? Waar navigeren ze naartoe?

Google Analytics gebruiken voor bepalen informatieoverdracht

Als informatieoverdracht een belangrijk doel is van jouw website, kunnen KPI’s zoals het aantal paginaweergaves en de gemiddelde bezoekduur op een pagina helpen om te bepalen hoe goed jouw pagina slaagt in het behalen van dat doel.

Ook het bounce-percentage op specifieke pagina’s kan een goed beeld geven. Een bounce geeft aan dat de bezoeker een pagina weer verlaat zonder dat Google Analytics enige vervolgactie heeft geregistreerd.

In de basis wordt vaak aangenomen dat een hoge bounce een slechte zaak is. Het kan echter voorkomen dat bezoekers op die ene pagina direct vinden wat ze zochten. Ze hebben geen reden om door te klikken en resulteren daardoor in een bounce.

In dergelijk gevallen is het praktisch om Google Analytics zo in te richten dat ook de scroll depth wordt gemeten. De website stuurt hierbij een seintje naar Google Analytics, op het moment dat iemand op 25%, 50%, 75% of 100% van de website terecht is gekomen. Heb je een informerende pagina met een hoge bounce, maar bereikt iedereen de onderkant van de pagina? Dan is het aannemelijk dat je pagina prima z’n werk doet.

Gebruikersfeedback

Zeker bij pagina’s die als doel hebben om informatie over te brengen, kan het handig zijn om gebruikers om hun mening te vragen. Voeg onderaan de pagina een mini-enquete toe met de vraag “Was deze pagina nuttig?”. Door het voor de bezoeker zo eenvoudig mogelijk te maken en ze te laten antwoorden met “ja” of “nee”, vergroot je de kans om snel waardevolle inzichten te verzamelen over de inhoud van je pagina.

Krijg je veel “nee”-antwoorden en kun je niet goed plaatsen waarom de gegeven informatie niet als nuttig wordt ervaren? Overweeg dan om een feedbackformulier toe te voegen en de vraag simpelweg aan je gebruikers te stellen.

User flow

De manier waarop jouw bezoekers je huidige website gebruiken, kan zeer waardevolle inzichten geven. Probeer daarom in kaart te brengen hoe bezoekers door jouw site navigeren. Dat kan eenvoudig via Google Analytics > Gedrag > Gedragsstroom voor een algemeen beeld van jouw userflow.

Ben je al wat handiger met Analytics en heb je doelen ingesteld? Dan kun je via Conversies > Doelen > Doelprocesstroom terugvinden welke weg je converterende bezoekers hebben bewandeld.

Pagina-analyse

Met de informatie die je tot op dit punt hebt verzameld, zou je enorm veel conclusies moeten kunnen trekken. Je weet welke pagina’s populair zijn, hoe men navigeert, of men doorklikt en of men de inhoud nuttig vond. En vaak is dat al voldoende informatie om straks ontwerpkeuzes te kunnen maken voor je nieuwe website.

Wat met bovenstaande data nog niet altijd duidelijk is, is waarom men de website op deze manier gebruikt. Ben je verrast door bepaalde inzichten en is het voor jou nog niet logisch waarom je bezoekers doen wat ze doen? Dan heb je twee opties:

  1. Door met heat maps en/of scroll maps te werken, maak je inzichtelijk hoe men over jouw pagina’s navigeert.
  2. Zet usability onderzoek in om specifieke functionaliteit te testen of onduidelijkheid in user flow boven tafel te krijgen. Je nodigt gebruikers fysiek uit en vraagt ze om een bepaalde taak te volbrengen op de website. Terwijl zij hun opdracht uitvoeren, kijk je mee hoe ze te werk gaan, waar ze problemen ondervinden en luister je naar hun feedback.

(Voorbeeld heatmap vervaardigd met Hotjar)

Stap 4: Analyse

Nu je weet wat de nieuwe website moet gaan bereiken en je aan het meten bent hoe goed de bestaande website hier al in voorziet, is het tijd om iets met deze inzichten te gaan doen. Grofweg bestaat deze stap uit een interne en een externe analyse.

Interne analyse

De afdeling communicatie is vaak het meest intensief betrokken bij de nieuwe website. Logisch, want het is misschien wel hun belangrijkste communicatiemiddel. Dit betekent echter niet dat andere afdelingen hier niet bij betrokken zouden moeten zijn. Het tegendeel is waar! De interne analyse zorgt ervoor dat belangen van iedere afdeling worden behartigd en dat het eindresultaat straks door het hele bedrijf wordt gedragen.

Stel een team samen van afgevaardigden van iedere (relevante) afdeling. Het is logisch dat niet iedereen in dezelfde mate betrokken hoeft te zijn, maar vaak krijg je vanuit afwijkend perspectief waardevolle nieuwe inzichten. Afhankelijk van jouw organisatie, moet je minimaal denken aan collega’s van klantenservice, verkoop, personeelszaken en ict.

Vraag de feedback aan het team over de bestaande website en ideeën die zij hebben over de nieuwe website en bespreek dit in een brainstormsessie. Geef iedereen vooral de ruimte om input te leveren en vraag ze om hun suggesties bij voorkeur te onderbouwen. Je wil voorkomen dat het een discussie wordt over smaak.

Verzamel niet alleen negatieve feedback en ideeën, maar benoem ook duidelijk wat wel goed werkt. Welke succesfactoren moeten behouden blijven in de nieuwe website?

Toets ook de doelen, die je in stap één hebt gedefinieerd. Idealiter ben je natuurlijk al compleet en staat iedereen achter de collectieve doelen. Maar als personeelszaken de website wil inzetten om een bepaald aantal kandidaten te werven, dan is dit het moment om dit vast te leggen.

Externe analyse

Natuurlijk wil je geen kopie maken van de website van jouw grootste concurrent. Maar waarom zou je ieder wiel opnieuw uit willen vinden? Het minste wat je kunt doen is een concurrentieonderzoek.

Concurrentieonderzoek

Kies vier van jouw grootste concurrenten en besteed gewoon eens wat tijd op hun site. Probeer meer aandacht te schenken dan wanneer je er even snel doorheen klikt. Wat zijn de kernwaardes waar zij zich mee onderscheiden? Hoe spreken ze de bezoeker aan? Hoe gaan zij online te werk en hoe pakken zij de uitdagingen aan die jij op je bord hebt liggen. Met een beetje geluk heb je al waardevolle input ontvangen van je collega’s in de interne analyse, dus vul dit aan met concrete voorbeelden en best practices.

Zoekwoordenonderzoek

Je bestaande website heeft de afgelopen periode waarde opgebouwd in de zoekresultaten. En het is zonde om die waarde verloren te laten gaan. Je doet er daarom verstandig aan om in kaart te brengen welke zoekwoorden voor jouw site relevant zijn. Het is daarbij handig om de volgende stappen te doorlopen:

  1. Gebruik Google Search Console om inzichtelijk te krijgen op welke woorden je website nu gevonden wordt.
  2. Verzamel deze woorden in een Excel document.
  3. Vul dit document aan met woorden waar je graag op gevonden wil worden. Inspiratie nodig? Google bijvoorbeeld op jouw bestaande woorden en kijk welke suggesties worden genoemd. Of kijk simpelweg eens bij je concurrenten.
  4. Verrijk je document met aanvullende informatie, zoals zoekvolume, moeilijkheidsgraad, prioriteit en diversiteit van bestaande zoekresultaten.
Inspiratie verzamelen

Ga liever nog een stapje verder. Kijk buiten jouw branche en verzamel voorbeelden van websites die jou aanspreken. Er is volop inspiratie te vinden die is zeker niet altijd branchegebonden. Iedere organisatie heeft te maken met zaken zoals vragen van klanten, verkoop en vacatures. Doe er je voordeel mee. Maak een mapje met screenshots en linkjes naar jouw inspiratie en probeer kort te omschrijven wat je aanspreekt en waarom.

Doelgroep

Als je iedereen aanspreekt voelt niemand zich aangesproken. Je ontwikkelt een website om een bepaalde doelgroep aan te spreken. Stel persona’s op van jouw bezoekers en leef je in in hun situatie. Wie zijn zij en wat houdt hen bezig?

Ga verder dan alleen demografische gegevens zoals geslacht, opleiding en inkomen. Denk bijvoorbeeld ook aan hun communicatievoorkeuren of de apparaten die ze gebruiken om jouw website te bezoeken. Veel van deze inzichten zijn te verkrijgen uit Google Analytics.

User journey

Breng met de user journey in kaart welke fases jouw persona’s doorlopen voordat ze misschien wel klant bij je worden (en blijven). Probeer boven tafel te krijgen welke vragen zij hebben en waar jij op kan inhaken. Vind je het lastig om dit helder te krijgen? Vraag het gewoon aan je bestaande klanten. Zij hebben ooit dit proces doorlopen en bepaalde vragen gehad, waarop jouw organisatie blijkbaar het antwoord had.

Stap 5: Het moodboard voor je nieuwe website

Eindelijk! We gaan iets nieuws creëren. Voor menig ontwerper (en opdrachtgever) is dit het leukste gedeelte. Veel maken de fout door hier te beginnen. Het is erg verleidelijk, maar hoe kun iets waardevols creëren, als je nog niet hebt onderzocht waar precies de waarde zit? Daarom is het erg nuttig dat je de eerste vier stappen hebt voltooid.

Je zult merken dat je veel beter invulling kunt geven aan dit onderdeel, nu je de voorbereiding zo grondig hebt aangepakt.

Doel is om richting te geven aan de visuele stijl, die je straks gaat toepassen in de nieuwe website. Gebruik concrete voorbeelden, die je in de eerste stappen hebt verzameld om te bepalen wat je voor ogen hebt, voor wat betreft:

  • Kleurgebruik – welke kleuren wil je inzetten en in welke combinaties?
  • Typografie – welke lettertypes spreken je aan voor kopteksten en inhoud?
  • Stijl afbeeldingen – ga je met eigen fotografie werken of koop je stockbeelden aan? En in dat laatste geval, hoe ga je zorgen dat dit één uitstraling krijgt?
  • Iconen – ga je iconen gebruiken en zo ja, welke vorm wil je aanhouden?

Heb je nuttige inspiratie opgedaan tijdens je concurrentieonderzoek of de brainstorm met je collega’s? Dan is dit de plek waar het allemaal samen komt. Het maakt niet uit of je een mooi voorbeeld hebt van de vlakverdeling op een website of een bepaalde animaties. Een handige slider is of juist specifieke call-to-actions. Als je wil dat de webdesigner er rekening mee houdt in het ontwerp, dan is dit het moment om hem of haar te briefen.

Stap 6: De strategie voor je nieuwe website

Gebruik de doelen uit stap één, je huidige sitemap uit stap twee en de inzichten uit stap drie en vier om een nieuwe sitemap op te stellen. Zorg dat belangrijke informatie binnen zo min mogelijk klikken bereikt kan worden en cluster informatie die goed bij elkaar past.

Bepaal wat voor soort content je online gaat delen en wat het doel is van ieder onderdeel. Maak onderscheid tussen:

  • branded content – inhoud ter promotie van jouw organisatie
  • transactional content – inhoud die jouw bezoeker helpt om over te gaan tot een bepaalde actie
  • educational content – inhoud die jouw bezoeker daadwerkelijk helpt

Wireframes van je hele website

Maak wireframes met een opzet van iedere pagina, inclusief alle modules of contentblokken waaruit de pagina’s bestaan. Besteed hierbij nog geen aandacht aan kleuren, styling en vormen, maar wel aan de ideale manier om jouw content over te brengen. Zorg dat je niet op iedere pagina het wiel opnieuw uitvindt. Hergebruik blokken die je al eerder op andere pagina’s hebt ingezet. Zo zorg je voor een uniforme uitstraling en voorkom je dat je straks delen dubbel gaat ontwerpen.

Experimenteren met het design

Met het in stap 5 ontwikkelde moodboard in je ene hand en de inhoudelijke wireframes in je andere hand, kun je de designer een hele concrete uitdaging geven. Hij weet welke visuele ingrediënten hij kan gebruiken en hij weet welke boodschap overgebracht moet worden. Nu is de taak aan hem om de grenzen op te zoeken. Kies twee belangrijke contentblokken uit jouw wireframes en laat deze ieder in drie varianten uitwerken. Het is belangrijk dat de designer zich aan de briefing houdt en tegelijkertijd experimenteert. Laat hem de grenzen opzoeken en drie voorstellen ontwikkelen die duidelijk verschillen.

Bespreek de voorstellen intern en lever uitgebreide feedback op de drie voorstellen. Gebruik deze oefening om stijl af te kaderen en te zorgen dat de neuzen bij het webdesign straks één kant op staan.

User stories

Iedere pagina vertelt een verhaal. Je probeert een bepaalde boodschap over te brengen en de bezoeker te overtuigen om over te gaan tot een bepaalde actie. Soms is die boodschap en het beoogde doel heel logisch en voor de hand liggend en kun je dat straks in de tekst verwerken. In andere gevallen komt er iets meer bij kijken. Dan is het handig om dit inzichtelijk te maken met user stories.

Zo’n user story wordt geschreven vanuit het perspectief van een gebruiker en geeft aan wat hij wil bereiken en het liefst ook waarom. Hierbij wordt vaak de volgende opbouw gebruikt:

Als [type bezoeker] wil ik [te bereiken doel], zodat ik [motivatie]

Een voorbeeld:

Als communicatieadviseur wil ik weten hoe het ontwerpproces van een website eruitziet, zodat ik met een duidelijk onderbouwd plan intern goedkeuring kan krijgen.

Zijn er afwijkende situaties zoals het gebruik op mobiele apparaten? Probeer ze nu al inzichtelijk te krijgen, zodat men er rekening mee kan houden.

Een user story kan worden geschreven voor een pagina of een onderdeel van een pagina. Soms kunnen er meerdere stories van toepassing zijn op een bepaald onderdeel, of andersom. Als je de keuze maakt om de website meertalig aan te bieden, dan geldt dat standaard voor iedere pagina en ieder onderdeel.

Maak technische keuzes

Alhoewel we een website in dit artikel hoofdzakelijk aanvliegen als communicatiemiddel, is het goed om te beseffen dat er technische keuzes moeten worden gemaakt. Met welke externe systemen dient een koppeling tot stand te worden gebracht? En wat wordt exact van die koppeling verwacht? Welk CMS ga je gebruiken? Waar wordt de nieuwe website gehost? Is er een onderhoudsovereenkomst afgesloten? Natuurlijk wil je een snelle website, maar wat is in jouw beleving snel genoeg?

Stap 7: De content voor je nieuwe website

De meest voor de hand liggende valkuil in deze fase, is om de slag te gaan met het design van je nieuwe website. Het is heel verleidelijk, want je hebt in stap 6 al dingen zien ontstaan en dat smaakt naar meer. Probeer je echter nog even in te houden, want er is nog één stap die je moet doorlopen. En dat is het ontwikkelen van de inhoud. Want pas als je de inhoud duidelijk hebt, weet je wat je een vorm moet geven.

Tone- en voice document opstellen

Bedenk hoe jij je bezoeker te woord wil staan. Kies je voor een actieve schrijfstijl of juist niet? Tutoyeer je jouw bezoekers of juist niet? Wat is de exacte schrijfwijze van je bedrijfsnaam? Het klinkt bijna kinderachtig, maar neem de moeite om dit kort te omschrijven. Het helpt bij een uniforme uitstraling en is zeker bij het inzetten van meerdere auteurs een vereiste om aan de slag te kunnen.

Tijd om in de pen te klimmen

Je hebt nu alle inzichten. Door alle stappen die je doorlopen hebt, weet je wat de doelen zijn van de website en de pagina’s afzonderlijk. Je hebt bedacht wie je wil aanspreken. En met de uitgedachte navigatiestructuur en de kennis welke onderdelen al wel en nog niet goed scoren, heb je een concrete instructie om aan de slag te gaan.

Probeer je content zo volledig mogelijk te ontwikkelen. Hou rekening met SEO en bedenk vooraf op welke woorden een tekst gevonden moet worden. Benoem per pagina de call to actions en controleer of het in lijn is met jouw doelen.

Gebruik de content die je nu ontwikkelt als input voor het grafisch ontwerp. Des te beter deze input; des te beter het resultaat.

Stap 8: Het design van je nieuwe website

Nu is het dan toch eindelijk zo ver. De designer kan aan de slag.

Vraag hem om een uitwerking te maken van het grafisch ontwerp van de pagina’s. Niet zomaar iets dat hem toevallig leuk lijkt, maar met strikte grenzen en harde eisen. Lever je wireframes en user stories aan en deel je ontwikkelde content. Zorg dat er rekening wordt gehouden met afwijkende devices. Als het grootste deel van jouw bezoekers de website mobiel zal bezoeken, is het verstandig om de website mobile first te ontwerpen. Dat betekent echter niet dat je geen desktop ontwerp nodig hebt.

Het is gebruikelijk om het ontwerp in fases te ontvangen. Gebruik iedere fase om uitgebreid feedback te leveren.

Aanvullend is dit een mooi moment om de interne betrokkenheid hoog te houden. Betrek daarom ook de teamleden, die je in de interne analyse om input hebt gevraagd. Onthoud dat het niet gaat om meningen of smaak; dit is de feitelijke controle om te beoordelen of de nieuwe site gaat doen wat hij moet doen.

Zeker bij websites met grote bezoekersaantallen, is het aan te raden om gebruik te maken van user testing. Laat mock-ups (clickable demo’s) maken van het grafisch ontwerp en leg deze voor aan gebruikers. Heb je in stap 3 gebruik gemaakt van usability onderzoek? Toets dan het redesign met een vergelijkbare test met de uitkomsten van het eerdere onderzoek.

Stap 9: De technische ontwikkeling van je nieuwe website

Is het design helemaal naar wens? Dan kan de technische ontwikkeling van start. De developers gebruiken de wireframes, user stories en technische keuzes uit stap 6, samen met het design uit stap 8 als instructie voor het bouwen van jouw website.

Hou er rekening mee dat de developers de website bouwen. Zij zorgen dat het eruit ziet en functioneert als vooraf bedacht, maar houden zich veelal niet bezig met de inrichting. Bespreek met jouw bureau of zij de content verwerken, of dat je dat zelf doet.

Zorg dat je een heldere instructie krijgt om zelf aan de slag te gaan en plan voldoende tijd om te testen.

Stap 10: Het testen en de livegang van je nieuwe website

Voordat je nieuwe website live kan, is het van belang om goed te testen. Alhoewel je natuurlijk vertrouwt op jouw onlinebureau, blijft een website een uitgebreid maatwerk traject. Is alles gemaakt zoals afgesproken? Voldoet alles aan je wensen?

Als je er zeker van bent dat de kwaliteit aan jouw verwachtingen voldoet, dan kan de livegang worden ingepland. Doe dat niet op vrijdagmiddag, want je wil dat ondersteuning beschikbaar is als er toch nog iets is dat aandacht vraagt.

Zorg dat iedereen op de hoogte is en dat collega’s klaar staan om eventuele vragen te beantwoorden. Laat een SEO-migratie uitvoeren en controleer of Google Analytics is ingeregeld. Wil je zeker weten dat je niets vergeet?

Tip!

Download onze gratis checklist bij oplevering

Testen en verbeteren

Staat de website live en is de rust teruggekeerd? Zorg dan dat je over een paar jaar niet weet in dezelfde situatie zit. Als je goed voor je website zorgt, kan hij jaren mee.

Blijf je website continu door ontwikkelen en verbeteren met A/B-testen. Gebruik bijvoorbeeld de ideeën uit de onderzoeksfase.

Zorg dat je de resultaten goed meet aan de hand van de eerder omschreven KPI’s en beoordeel periodiek of deze nog actueel zijn.

Ben je al helemaal ervan overtuigd? Of twijfel je nog hier en daar over bepaalde punten? Neem vooral eens vrijblijvend contact op voor een gratis eerste kennismakingsgesprek voor al je vragen en zorgen.

Onze beloftes:
  • We zullen je echt niet spammen.
  • Wij zijn en blijven de enige die jouw gegevens ontvangen.
  • Ons belangrijkste doel is om vast te stellen waar je precies naar op zoek bent. Vervolgens kunnen we een hele specifieke offerte afgeven.
  • Je bent nergens toe verplicht. Vul het formulier in en wij nemen vrijblijvend contact op.
Deel deze pagina op:

Relevante artikelen