Verplichte informatie in je webwinkel

Als webshop ben je verplicht bepaalde informatie op een duidelijke plek beschikbaar te stellen. In dit artikel lees je welke informatie verplicht is en hoe je het kunt presenteren.

Net als ieder Nederlands bedrijf dien je over een inschrijving bij de Kamer van Koophandel en een btw-nummer te beschikken. Presenteer deze ook op je site. Formeel is het niet tonen van deze informatie een economisch delict en dus een strafbaar feit.

Ook het tonen van een e-mailadres is verplicht (alleen een contactformulier is niet voldoende). Als webwinkelier ben je verplicht een fysiek adres op je webshop te vermelden (een postbus volstaat niet). De wet verplicht je om een telefoonnummer te vermelden, maar staat inmiddels ook alternatieven toe waarbij je binnen 30-60 minuten reageert. Denk aan chat, Whatsapp of zelfs een Twitterfeed.

Maak je algemene voorwaarden zichtbaar

Doe dit tijdens het bestelproces, maar biedt ze ook aan ter download als bijvoorbeeld pdf

Gebruik een privacy statement

In je privacy statement geef je duidelijk weer waar je de (persoons)gegevens van de bezoeker voor gebruikt

Vermeld duidelijk de wijze van levering inclusief termijn.

Indien je niets communiceert ben je verplicht binnen 30 dagen te leveren. De wet eist dat volstrekt duidelijk is welke stappen een klant moet doorlopen om een bestelling te plaatsen. Omschrijf dit op een pagina of in bijvoorbeeld een instructievideo om het proces toe te lichten. Laat geen onduidelijkheid over leverings- of andere bijkomende kosten.

Als je aan consumenten levert dienen alle prijzen in jouw webshop inclusief btw te zijn. Ook ben je dan verplicht je klanten het recht op herroeping te bieden. Bied hierbij ook het modelformulier.

Bied duidelijke informatie over wettelijke garantie en eventuele verkopers- en fabrieksgarantie.