WooCommerce Marketplaces

Marketplaces: Waarom WooCommerce de beste optie is

28 december 2022

Marketplaces stijgen in populariteit en worden creatief ingezet en hetzelfde geldt voor WooCommerce. Een collectief van sieradenontwerpers die hun sieraden via één platform delen, winkels uit lokale stadscentra die samen op een Marketplace hun handel aanbieden en natuurlijk onze eigen Around the World Travel, waarbij reisspecialisten van over heel de wereld hun reizen aanbieden op een Nederlands platform. Maar waarom gebeurt dit?

Wat zijn Marketplaces?

Een Marketplace kan je vergelijken met een echte markt. Op één locatie vind je verschillende soorten aanbieders. De een is dus online en de ander moet je fysiek bezoeken. Het verschil is dat je naast je eigen producten ook andere aanbieders de kans kan geven om hun assortiment aan te bieden op jouw Marketplace.

De transacties verlopen ook anders. Je krijgt immers een commissie per verkoop. Als eigenaar van een Marketplace krijg je te maken met multi-vendors. Dit betekent dat er meerdere (multi) verkopers (vendors) zijn. Meer vendors betekent meer commissies. Daarnaast ben jij verantwoordelijk voor het succes van de Marketplace.

Schermafbeelding bol.com

Het doel van Marketplaces is om verschillende kopers en verkopers te verbinden met elkaar op één platform. Je kan bijvoorbeeld ervoor kiezen om alleen huishoudelijke spullen toe te staan. Door middel van up- en cross selling kan je aan kopers relevante producten tonen van verschillende aanbieders. Een goed voorbeeld is Bol.com (zie afbeelding hierboven).

We hebben met WooCommerce voor Around the World Travel een Marketplace ontworpen. Verschillende reisspecialisten van over heel de wereld bieden hun reizen aan op een Nederlands platform, waardoor reizigers een gepersonaliseerde reis kunnen samenstellen naar hun wens. ATWT stimuleert graag echte reizen, zodat de reiziger massatoerisme kan vermijden en in contact kan komen met de echte wereld.

Waarom zou ik een Marketplace starten?

AirBnB is wereldwijd bekend. Er bestaat zelfs een kans dat je een keer gebruik hebt gemaakt van de diensten van AirBnB. Het kostte de drie oprichters drie jaar om hun idee om te toveren tot een miljoenenbedrijf. Hieruit blijkt dat je met een goed idee en ambitie van jouw verhaal het volgende succesverhaal kan maken.

In een Marketplace kan je zelf bepalen wat voor soort producten of diensten aangeboden worden. Ook kan je je eigen assortiment behouden, als je die hebt dan. Niet alleen krijg je op die manier een commissie per verkoop, maar ook inkomsten uit eigen verkoop.

Bepaal zelf aan de hand van sales reports of producten eventueel uit het online assortiment gehaald moeten worden of niet. Dit zorgt ervoor dat de vendors niets aanbieden waar potentiële klanten geen behoefte aan hebben.

Als je minder tijd wilt besteden aan het continu controleren van de verkopers, dan kan je ze ook meer autoriteit geven. Dit betekent dat zij zelf hun ‘shop’ in de gaten houden en optimaliseren waar het nodig is.

De moraal van het verhaal is dat je helemaal zelf kan bepalen hoe je je Marketplace wilt organiseren.

Lees ook: De kracht van WooCommerce voor een Retail webshop

Wat zijn de voordelen waar je het over had?

Zoals je net gelezen hebt, is het doel om verschillende kopers en verkopen te verbinden met elkaar op één plek. Al die mensen samen op één plek brengt voordelen met zich mee. Nogmaals, je bent wel verantwoordelijk voor het succes van de Marketplace.

Netwerk

Je bouwt een netwerk op met verschillende ondernemers met het gevolg dat je elkaar kan verreiken met kennis. Vervolgens draagt dat weer bij aan het succes van de Marketplace.

Groter bereik

Iedere ondernemer brengt eigen potentiële klanten met zich mee. Als het ware deel je je klanten met elkaar.

Eigen community

Wanneer je reclame maakt, maak je reclame voor heel de Marketplace en niet voor maar één of twee aanbieders. Daarnaast kunnen de aanbieders zelf wel reclame maken naar hun shop. Dit zorgt weer voor meer potentiële klanten voor de gehele Marketplace.

Extra inkomsten

Genereer extra inkomsten door commissies. Dit betekent dat je meer inkomsten hebt, zodra je meer (succesvolle) verkopers werft. Je kan het zelfs automatisch laten uitbetalen.

Zelf organiseren

Zoals je eerder hebt kunnen lezen, kan je helemaal zelf bepalen hoe je een Marketplace wilt organiseren. Deze flexibiliteit is voor sommige mensen heel belangrijk.

“If you really look closely, most overnight successes took a long time.” – Steve Jobs

Wat zijn de voordelen waar je het over had?

Zoals je net gelezen hebt, is het doel om verschillende kopers en verkopen te verbinden met elkaar op één plek. Al die mensen samen op één plek brengt voordelen met zich mee. Nogmaals, je bent wel verantwoordelijk voor het succes van de Marketplace.

Netwerk

Je bouwt een netwerk op met verschillende ondernemers met het gevolg dat je elkaar kan verreiken met kennis. Vervolgens draagt dat weer bij aan het succes van de Marketplace.

Groter bereik

Iedere ondernemer brengt eigen potentiële klanten met zich mee. Als het ware deel je je klanten met elkaar.

Eigen community

Wanneer je reclame maakt, maak je reclame voor heel de Marketplace en niet voor maar één of twee aanbieders. Daarnaast kunnen de aanbieders zelf wel reclame maken naar hun shop. Dit zorgt weer voor meer potentiële klanten voor de gehele Marketplace.

Extra inkomsten

Genereer extra inkomsten door commissies. Dit betekent dat je meer inkomsten hebt, zodra je meer (succesvolle) verkopers werft. Je kan het zelfs automatisch laten uitbetalen.

Zelf organiseren

Zoals je eerder hebt kunnen lezen, kan je helemaal zelf bepalen hoe je een Marketplace wilt organiseren. Deze flexibiliteit is voor sommige mensen heel belangrijk.

Welke rol speelt WooCommerce bij Marketplaces?

WooCommerce is een gebruiksvriendelijke webshop plugin en wij zijn een grote fan van WooCommerce. Als je kijkt naar alle mogelijkheden die aangeboden worden door hen, dan is het bijna logisch om Marketplaces hiermee te maken.

Door de flexibiliteit van WooCommerce is voor iedereen wel wat te vinden waar die behoefte aan heeft. WooCommerce biedt namelijk verschillende soorten functies aan om die flexibiliteit te waarborgen. Je kan dus zelf bepalen hoe je je shop wilt organiseren.

Een aantal voorbeelden:

  • Bepaal van tevoren welke verkopers wel of niet geschikt zijn voor een samenwerking.
  • Beheer zelf de commissies. Bijvoorbeeld per verkoper, per product of per winkel.
  • Kopers kunnen reviews per winkel of per product achterlaten.

Je hebt een ruime keuze uit verschillende goede en vertrouwde plugins voor WooCommerce Marketplaces. Doordat WooCommerce een WordPress plugin is, is het makkelijk om bijvoorbeeld een betalingsmethode te integreren.

Lees ook: 15 WooCommerce plugins die je echt niet mag missen

Flexibel met leuke voordelen

De e-commerce neemt jaarlijks toe. Mensen doen vaker online hun aankopen. Daarom is het handig om meerdere aanbieders op één online plek te hebben. Daarnaast is het niet alleen voordelig voor de klanten, maar ook voor de verschillende aanbieders en natuurlijk de eigenaar van een Marketplace. Kortom, de aanbieders hoeven niet te investeren in een eigen webshop en jij hoeft je bijvoorbeeld geen zorgen te maken over de beschikbaarheid van producten en de opslag ervan.

Ben je al helemaal ervan overtuigd? Bekijk dan eens het artikel over een WooCommerce webshop laten maken. Twijfel je nog hier en daar over bepaalde punten? Neem vooral eens vrijblijvend contact op voor een gratis eerste kennismakingsgesprek.

Onze beloftes:
  • We zullen je echt niet spammen.
  • Wij zijn en blijven de enige die jouw gegevens ontvangen.
  • Ons belangrijkste doel is om vast te stellen waar je precies naar op zoek bent. Vervolgens kunnen we een hele specifieke offerte afgeven.
  • Je bent nergens toe verplicht. Vul het formulier in en wij nemen vrijblijvend contact op.
Deel deze pagina op:

Relevante artikelen