Abonnementen aanbieden als verdienmodel

1 maart 2022

Het aanbieden van abonnementen is in de afgelopen tijd sterk toegenomen. Niemand hoeft een eigen fiets of scooter aan te schaffen. Die sokken die je met Sinterklaas kreeg, krijg je nu iedere maand via de brievenbus. En zelfs over de boodschappen hoef je niet meer zelf na te denken. We bespreken in dit artikel waarom het aantrekkelijk kan zijn om bepaalde producten en/of diensten aan te bieden in een abonnementsvorm.

Waarom zou je abonnementen aanbieden?

Wanneer je een webshop begint, kan je producten of diensten op verschillende manieren aanbieden. Bedrijven zoals HelloFresh, Spotify en Netflix maken gebruik van het aanbieden van abonnementen. Dit heeft interessante voordelen, zoals flexibiliteit, terugkerende inkomsten en een beter inzicht in je doelgroepen.

Door abonnementen aan te bieden, creëer je gemak voor de klant. Sommige klanten vinden het fijner om maandelijks een kleiner bedrag te betalen voor iets dat een behoefte vervult. Aan de andere kant kan jij maandelijks inspelen op die behoeftes en je klanten tevreden houden.

Voor jou heeft een abonnementsvorm dus ook zijn voordelen. Organisaties, die abonnementen als verdienmodel gebruiken, hebben twee tot tweeënhalf keer meer inkomsten. (Flowresulting, 3 mei 2019). Je ziet het dus niet voor niets bij steeds meer organisaties voorkomen. Let er wel op dat het geen garantie tot succes is.

Als laatst heb je een beter inzicht in je doelgroepen en hun gedrag. Hier kan je gebruik van maken om de klantervaringen te verbeteren. Ook kan je op basis van je klantbestand een groter bereik creëren en meer leads werven.

Wat kan je aanbieden?

De meest voordehand liggende voorbeelden zijn lidmaatschappen, abonnementen op content, zoals online kranten en telefoonabonnementen. Het kan een uitdaging zijn voor nieuwe aanbieders om binnen bepaalde niches te beginnen met concurreren. Maar wat als we je nu vertellen dat er volgens BusinessInsider nog genoeg kansen liggen in sectoren, zoals de gezondheidszorg, fitness, game-industrie en transport?

Ook diensten kan je aanbieden in de vorm van een abonnement. Zo kan je bij Adobe zelf ervoor kiezen of je per maand, halfjaar of jaar wilt betalen. Daarnaast krijgen klanten zelf de keuze welke aangeboden programma’s ze willen. Je betaalt dus voor toegang tot een online service.

Swapfiets past ook in het rijtje van diensten aanbieden in abonnementsvorm. Het bedrijf zorgt ervoor dat gebruikers zonder enige zorgen een Swapfiets kunnen pakken tegen een betaling. Daarnaast verbetert Swapfiets de klantervaring door een app beschikbaar te stellen, waar gebruikers kunnen zien waar een fiets staat.

Bedenk voor jezelf of dat jouw product of dienst frequent gebruikt wordt door klanten. Hoe vaker het product nodig is in het dagelijks leven, des te groter de kans is dat je zult slagen met het aanbieden van abonnementen. Zo heb ik zelf een sokkenabonnement.

Hoe helpt WooCommerce met abonnementen aanbieden?

WooCommerce is super flexibel en het aanbieden van abonnementen biedt flexibiliteit aan klanten. Waarom zou je de twee niet combineren? WooCommerce zelf is gratis te gebruiken. Daarnaast kan je ook licenties/abonnementen aanschaffen voor extra modules. Je betaalt dan een maandelijks of jaarlijks bedrag voor de diensten van het systeem.

We kunnen drie duidelijke voordelen van WooCommerce zelf opnoemen. Ten eerste kan je aan de slag met SEO om een betere positie in zoekmachines te behalen. Vooral als je diensten wilt aanbieden in een abonnementsvorm kan deze tool je goed helpen. Als tweede is het allemaal gebruiksvriendelijk. Daar zorgen de ontwikkelaars continue voor. Als laatst is WooCommerce super flexibel.

Naast de algemene voordelen van WooCommerce zelf, heeft de abonnementen plugin zijn eigen extra voordelen. De belangrijkste WooCommerce abonnementen features zijn:

  • Verschillende opties om de abonnementsduur en prijs te beheren.
  • Ondersteunt verschillende betalingsmethoden en providers.
  • Opties voor gratis proefperiodes, inschrijfkosten en einddata.
  • Klanten kunnen zelf hun abonnement upgraden of downgraden.
  • Automatisering van verlengingen of handmatig aan te passen.
  • Gedetailleerde rapporten over je aanbod en klanten.
  • Notificaties bij incasso’s en andere zaken.

Succesvol terugkerende inkomsten genereren

Abonnementen als verdienmodel kan alleen slagen, als je je inleeft in je doelgroepen. Niemand gaat een abonnement nemen op een product of dienst waarvan de meerwaarde voor diegene niet bekend is. Je neemt geen abonnement op babyluiers als je geen baby hebt.

Het gedrag van consumenten is bepalend of een abonnement een geschikte vorm is of niet. Om die reden is het verstandig om hier onderzoek naar te hebben gedaan. Ook moet je gaandeweg continue bezig zijn met de wensen en behoeftes van klanten en daarop inspelen.

Een afgehaakte abonnee is lastig terug te krijgen. Maar pas als je churn rate te hoog is, moet je je zorgen gaan maken over je terugkerende inkomsten. Een churn rate is de hoeveelheid abonnees die afhaakt per een tijdsaanduiding. Je moet dus een proactieve houding hebben tegenover je klanten. Gepersonaliseerde en gerichte aanbiedingen kunnen je hierbij goed helpen.

Tip

Zorg ervoor dat afschrijvingen plaatsvinden rondom het storten van het salaris.

Samenvatting

Niet alles kan in de vorm van een abonnement aangeboden worden, maar genoeg dingen ook weer wel. Als je rekening houdt met de wensen en behoeftes van je klanten, dan zal je minimaal last hebben van afgehaakte abonnees. Ook kan je dan rekenen op terugkerende inkomsten. Wij helpen je graag met het beslissen wat het beste voor jou werkt.

Ben je al helemaal ervan overtuigd? Bekijk dan eens het artikel over een WooCommerce webshop laten maken. Twijfel je nog hier en daar over bepaalde punten? Neem vooral eens vrijblijvend contact op voor een gratis eerste kennismakingsgesprek.

Onze beloftes:
  • We zullen je echt niet spammen.
  • Wij zijn en blijven de enige die jouw gegevens ontvangen.
  • Ons belangrijkste doel is om vast te stellen waar je precies naar op zoek bent. Vervolgens kunnen we een hele specifieke offerte afgeven.
  • Je bent nergens toe verplicht. Vul het formulier in en wij nemen vrijblijvend contact op.
Deel deze pagina op:

Relevante artikelen