Webshop conversie verhogen: 25 praktische tips

29 November 2018

Als je met je webshop wil groeien, heb je vaak twee belangrijke doelen: meer bezoekers en een hogere conversie. Over beide onderwerpen wordt veel geschreven. Wij helpen je op weg en geven je 25 praktische tips. Ga vandaag nog zelf aan de slag met je webshop conversie verhogen.

Dit artikel geeft tips die specifiek interessant zijn voor webshops. Heb je geen webshop maar een website. Lees dan vooral dit artikel over conversie optimalisatie.

Waarom zou ik mijn webshop conversie verhogen?

Je besteedt veel tijd, energie en misschien zelfs geld aan het werven van bezoekers. Je optimaliseert je site om beter gevonden te worden, ontwikkelt landing pages en schrijft (gast)blogartikelen, investeert in Google Ads, publiceert of social media en misschien nog wel veel meer. Nadat jij je uiterste best hebt gedaan om die bezoekers te werven, wil je natuurlijk graag dat ze ook klant bij je worden. Een hogere conversie betekent dat meer van je bezoekers klant worden. Je haalt dus meer resultaat uit je bestaande bezoekers en dat kan erg interessant zijn.

Vind je het prettig om jouw conversie optimalisatie samen met een expert aan te pakken? Neem dan vooral eens contact op voor een gratis quick scan.

Zorg dat je meet wat je doet

Je kunt je conversie alleen verhogen, als je weet wat je conversie nu is. Voordat je begint, is het dus van belang dat je goed meet. Natuurlijk kun je dit zelf, door het aantal aankopen te delen door het aantal bezoekers van je shop (x100%), maar geautomatiseerd inzicht krijgen is natuurlijk veel handiger. Google Analytics is hier een handige tool voor. Om je op weg te helpen, hebben we een handige les opgesteld. Met de les je conversie meetbaar te maken in Analytics leer je niet alleen hoe je je conversie meet, maar ook wat je met al deze gegevens kunt doen om nog meer inzicht te krijgen.

Webshop conversie verhogen

Laten we aan de slag gaan met je webshop conversie verhogen. De volgende tips staan op willekeurige volgorde en kunnen veelal los van elkaar worden verwerkt.

Tip 1: Zorg dat je producten op voorraad zijn

Het klinkt als een open deur, maar zonder aanbod verkoop je niets. Producten die je niet direct kunt leveren, zorgen ervoor dat je klant verder zoekt. Je verkoopt niet alleen dát product niet, maar mist wellicht de hele bestelling. En met een beetje pech ben je je klant voorgoed kwijt, omdat het bij de concurrent ook prima bevalt.

Tip 2: Communiceer duidelijk over bezorgduur en verzendkosten

Veel potentiële klanten haken op het laatste moment af, als het niet duidelijk is wanneer hun bestelling geleverd wordt, welke verzendkosten ze moeten betalen of bij onduidelijkheid over het mogelijk retourneren van producten.

Tip 3: Bied keuze in betaalmethodes

Meer betaalmogelijkheden in je shop verlagen de drempel. Zorg voor voordehand liggende varianten zoals IDEAL en PayPal, maar overweeg ook achteraf betalen en verschillende creditcards op te nemen.

Tip 4: Bied een slimme zoekfunctie in je shop

Een geavanceerde zoekfunctie helpt bezoekers bij het vinden van wat ze echt zoeken. Met behulp van suggesties en filters leidt het je naar de juiste producten. Ongeacht typefouten en synoniemen.

Tip 5: Zorg dat je bereikbaar bent

Klanten hebben vragen. En die stellen ze via het kanaal dat het beste bij ze past. Daar verander je niets aan. Door die vragen snel en professioneel te beantwoorden neem je twijfels weg en vergroot je de conversie.

Op werkdagen tussen 9 en 17 uur bereikbaar zijn is niet beperkt, maar wellicht niet het moment dat mensen met hun aankoop bezig zijn. Wil je je webshop conversie verhogen, overweeg dan om buiten kantooruren bijvoorbeeld bereikbaar te zijn via een callcenter. Zij kunnen eenvoudige vragen beantwoorden en eventuele bezwaren volgens een vooraf opgesteld script weerleggen.

Veel grote shops zetten in op klantcontact via social media. Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen dat vragen gesteld kunnen worden via bijvoorbeeld Twitter, maar denk hier goed over na. Bepaal welke kanalen je inzet en laat je klanten weten wat ze van je mogen verwachten.

Tip 6: Beperk de hoofdnavigatie tijdens de check-out

Zorg dat je hoofdnavigatie niet meer beschikbaar is tijdens de checkout-procedure. Het is nu nog verleidelijk om tijdens het bestellen tóch nog weg te klikken. Begin met webshop conversie verhogen door mogelijke afleiding weg te nemen en de focus te leggen op jouw doel: het afronden van de bestelling.

Tip 7: Adverteer op merknamen

Bezoekers die bij jou in de shop komen, omdat ze net op zoek waren naar de merken die jij verkoopt, converteren is veel gevallen veel sneller dan ‘gewone’ bezoekers. Iemand die op zoek is naar ‘Batavus Mambo’, heeft een grotere koopintentie dan iemand die gewoon zoekt op ‘fiets’. Voorwaarde is natuurlijk dat je bezoekers niet mag misleiden. Als je adverteert op merk x, zul je ook echt merk x moeten aanbieden. Onze kennispartner ICT Recht schreef eerder een artikel over wat wel en niet mag, als je adverteert met andermans merknaam.

Tip 8: Ontwikkel landingpages voor specifieke onderwerpen/thema’s

Kies populaire onderwerpen en schrijf daar een goede tekst voor. Verwerk daarin krachtige call to actions naar merken, categorieën of specifieke producten.

Tip 9: Voorzie je 404-pagina van product- of categoriesuggesties

De 404-pagina is de perfecte pagina om potentiële klanten kwijt te raken. Zorg voor een paar waardevolle suggesties en presenteer enkele van jouw meest populaire producten.

Tip 10: Biedt meerdere bezorgmogelijkheden

Webshop conversie verhogen zit hem in het aanbieden van waar de bezoeker naar op zoek is. Zorg daarom voor meerdere bezorgmogelijkheden. De een wil vooral snel geleverd krijgen, terwijl de ander de levering graag wil verzekeren en een derde persoon een duurzame levering van belang vindt (en daar misschien zelfs meer voor wil betalen).

Tip 11: Biedt keuze in de bezorglocatie en het bezorgmoment

Door in de check-out een extra service te bieden, neem je mogelijke bezwaren weg bij je potentiële klant. Denk aan een gekozen bezorglocatie (huisadres, niet bij buren, bij een ophaalpunt) of een gekozen bezorgmoment (ochtend, middag, avond, over x dagen).

Tip 12: Communiceer duidelijk over het retourbeleid

Als shop moet je informeren over retourneren, maar uiteraard ook over leveren, betalen etc. Enkel gebruik maken van algemene voorwaarden is niet voldoende. De klant moet tijdens het shoppen (voor de checkout) geïnformeerd worden. Dit is in onze ogen ook belangrijker dan het hebben en hanteren van algemene voorwaarden. De wet verplicht immers om te informeren, niet om algemene voorwaarden te hanteren.

Tip 13: Verwerk klantbeoordelingen

Klantbeoordelingen wekken vertrouwen. Zorg dat ze worden getoond op belangrijke plekken. Duidelijker en eerder in het proces is altijd erg waardevol.

Tip 14: Sluit je aan bij een keurmerk

Een keurmerk straalt vertrouwen uit. Klanten weten dat je aan alle juridische eisen voldoet en dat ze beschermd zijn bij een onverhoopt geschil. In de praktijk levert het gebruik van een keurmerk een conversiestijging van 15% op.

Tip 15: Zorg voor een SSL-certificaat

Klanten laten niet graag hun persoonlijke gegevens achter als deze eenvoudig kunnen lekken. Een shop zonder https vormt dan ook een extra drempel bij het bestellen. Zorg dat je een SSL-certificaat afneemt bij je webhoster, zodat jouw webshop voortaan veilig via https te bereiken is.

Tip 16: Zorg voor een snelle laadtijd van je pagina’s

Wil je echt je webshop conversie verhogen? Vooral voor e-commerce is het van groot belang dat de shop supersnel laadt. Het is ergernis nr 1 voor bezoekers om te moeten wachten op het laden van een pagina. Volgens Google PageSpeed Insights is er ruimte voor verbetering. Overweeg de shop te laten optimaliseren of kies voor snellere hosting.

Tip 17: Overtuig je bezoeker met meerwaarde, zoals garanties of gratis verzending

Behalve dat het verstandig is om potentiële klanten te overtuigen door meerwaarde te bieden, is het van belang dat deze nadrukkelijk worden gecommuniceerd. Een gratis verzending bij een besteding boven de 100 euro trekt geen enkele bezoeker echt over de streep. Zorg dat jouw klanten zeker weten dat ze bij jou de beste deal krijgen. Dit hoeft zeker niet altijd met de laagste prijs. Er zijn misschien wel 100 redenen te bedenken waarom klanten bij jou moeten kopen, in plaats van bij de concurrent. Beschrijf deze duidelijk en je zult je webshop conversie verhogen.

Tip 18: Zorg dat alle informatie op orde is

Voorkom ontbrekende afbeeldingen, halve productnamen, ontbrekende artikelnummers of te beknopte omschrijvingen. Dit zorgt voor onduidelijkheid en twijfel bij potentiële klanten. Overweeg bij een groot assortiment om je productinformatie te koppelen aan andere bestaande systemen. Dit voorkomt dubbel werk en reduceert de foutmarge.

Tip 19: Gebruik actieve taal in je call to actions

Een knop met ‘volgende’ of ‘verder’ spreekt minder tot de verbeelding dan ‘Plaats product x nu in je winkelwagen’. Laat duidelijk weten wat een knop doet en moedig je bezoeker aan om hem aan te klikken. Probeer om het aantrekkelijk te maken om je bijvoorbeeld te abonneren op de nieuwsbrief, in plaats van alleen een vinkje te kunnen plaatsen.

Tip 20: Maak slim gebruik van kleur

Kleuren hebben vaak een betekenis. Een bekend voorbeeld is het stoplicht, waarbij iedereen weet dat rood voor stoppen staat en groen voor doorgaan. Dit geldt ook voor je webshop conversie verhogen. Het gebruik van kleur kan bezoekers aanmoedigen om juist wel of niet op een knop te klikken. Gebruik deze kennis met mate. Als je alle knoppen net zo aantrekkelijk maakt, verliest de knop waar het echt om gaat (de bestelknop) tenslotte z’n kracht.

Tip 21: Zorg voor beeldmateriaal van hoge kwaliteit

Let op dat je afbeeldingen niet te klein zijn. Bezoekers willen het product tenslotte vooraf goed kunnen bekijken. Zorg ook dat foto’s niet te donker zijn en kleuren realistisch overkomen. Dit voorkomt verrassingen achteraf. Eén uniforme presentatie van je producten geeft een professionele uitstraling.

Tip 22: Inspireer je bezoeker met beeldmateriaal van gebruikstoepassingen en -momenten

Gebruik van gewoon mooie productfoto’s is natuurlijk goed, maar wel erg praktisch. Overweeg op strategische plaatsen de bezoeker ook te inspireren met beeldmateriaal van toepassingsmogelijkheden of -momenten gerelateerd aan jouw producten.

Tip 23: Benader bezoekers proactief

Overweeg om bezoekers proactief via online chat aan te kunnen spreken (afhankelijk van de pagina, of bij bepaalde handelingen). Zo kan je mogelijke bezwaren één-op-één weerleggen.

Tip 24: Highlight alle voordelen

Jij weet waarom het voor je klanten waardevol is om bij jou te bestellen. Misschien zit het in een uniek aanbod of een breed assortiment, of misschien is het de scherpe prijs of snelle levering. Zaken die voor jou misschien wel vanzelfsprekend zijn geworden. Vergeet niet om deze voordelen duidelijk te communiceren. Maak er een mooi overzichtje van en laat dit op belangrijke momenten terugkeren binnen je webshop.

Tip 25: Zorg voor een krachtige vormgeving

In tegenstelling tot een fysieke winkel, waarbij klanten een gevoel krijgen bij de winkelstraat, de etalage, de inrichting, de medewerkers, etc, zien ze bij een webshop alleen de shop. De manier waarop de shop vormgegeven is, moet uitstralen waar je voor staat, hoe zorgvuldig je te werk gaat, hoe goed je te vertrouwen bent, enzovoorts. Zorg daarom dat je shop er goed verzorgd uit ziet en maak het eigen.

Ben je benieuwd geworden hoe wij zelf deze tip verwerken in de webshops die wij ontwikkelen? Neem dan eens een kijkje in ons portfolio.

Bonustip 1: vergeet je internationale bezoekers niet

Je webshop conversie verhogen doe je door:

  • Bezoekers te werven met een grotere koopintentie
  • Mogelijke bezwaren weg te nemen uit het bestelproces
  • Je aanbod beter aan de laten sluiten op je bezoekers

Met oog op dit laatste punt is het goed om eens te kijken naar je internationale bezoekers. Je hebt ze vast wel eens in je Google Analytics voorbij zien komen. Ze komen niet voor niets op je website terecht, maar de kans ik groot dat je ze nog niet optimaal kunt bedienen. Stel jezelf de vraag aan welke landen je zou willen leveren en wat ervoor nodig is om dat goed te kunnen doen. Denk aan content en ondersteuning in meerdere talen en de juiste betaal- en bezorgmethodes.

Bonustip 2: Business-to-business versus Business-to-consumer

Zakelijke klanten denken anders dan consumenten. Ze bezoeken je shop op andere momenten, betalen anders en stellen andere prioriteiten. Als ze vaker bestellen verwachten ze misschien (staffel)korting of ze werken met meerdere vestigingen en contactpersonen. Voor sommige producten en branches kan het erg interessant zijn om (ook) aan zakelijke klanten te leveren, maar in veel gevallen zul je daar wel iets voor moeten doen.

Het vervolg

Veel van bovenstaande tips zijn eenvoudig zelf te implementeren. Zo kun je dus zelf aan de slag om je conversie te verhogen. Heb je aan de hand van deze tips nog vragen? Overweeg je een nieuwe webshop te laten maken? Lees dan vooral eens het stappenplan WooCommerce webshop laten maken.

Vind je het prettig om jouw conversie optimalisatie samen met een expert aan te pakken? Neem dan vooral eens contact op voor een gratis quick scan.

Deel deze pagina op:

Relevante artikelen