Communicatiebureau: kies een bureau dat bij je past

Ben je op zoek naar een communicatiebureau? Doorloop dan de volgende vragen en ontdek welk bureau het best bij je past:

Waar heb je een communicatiebureau voor nodig?

Voordat je de telefoon pakt om bureau’s uit te nodigen, is het goed om je af te vragen waar jij een bureau voor nodig hebt. Des te concreter jouw vraag, des te specifieker het antwoord dat je mag verwachten.

Denk bijvoorbeeld na over de soorten communicatie waar je ze voor gaat inzetten. Enkele voorbeelden zijn:

Niet ieder bureau is overal goed in. Het ontwikkelen van een huisstijl vraagt om andere skills dan het schieten van een commercial of het schrijven van een persbericht.

Vraag je ook af hoe je met het bureau wil samenwerken. Ben je van plan om ze structureel in te huren of per project met alleen de discipline die waarbij nodig is? Zie je het bureau als partners, die meewerken aan een gezamenlijk doel, of zijn ze puur leverancier en moeten ze uitvoeren wat jij ze vraagt?

Ga jij iedere briefing voor iedere opdracht 100% uitwerken of verwacht je dat het bureau straks aan een half woord genoeg heeft?

Welke omvang moet het communicatiebureau hebben?

De omvang van een bureau zegt veel over wat je mag verwachten. ZZP-ers zijn vaak voordelig, maar niet altijd beschikbaar en beperkt in hun expertise. Grote bureau’s hebben veel kennis en verschillende disciplines in huis, maar hebben ook een nadeel. Grote bureau’s richting zich vaak op grote klanten. Ben jij geen Unilever of Volkswagen? Bedenk dan of je de aandacht en prioriteit zult krijgen die je zou willen.

Wil je een lokaal communicatiebureau?

Moderne communicatiemiddelen maken het mogelijk om overal ter wereld samen te werken. Je kunt video-chatten, beeldschermen met elkaar delen en op een ander continent inloggen. Toch voelt het voor veel mensen anders dan één-op-één contact.

Zeker bij een nauwe samenwerking, kan het erg handig zijn als het bureau in de buurt gevestigd zit. Het vereenvoudigt de communicatie als je simpelweg bij elkaar langs kunt gaan en samen aan een tafel kan zitten.

Niet alleen vanuit praktisch oogpunt kun je voor een bureau in de buurt kiezen. Verschillende van onze opdrachtgevers werken ook met ons omdat ze het prettig vinden om lokaal zaken te doen. Sommigen doen dit vanuit duurzaamheid, anderen (zoals semi-overheden) investeren graag in de lokale economie.

Bepaal voor jezelf hoe belangrijk een lokale partner voor jou is.

Bepaal je budget

Alhoewel echte professionals zichzelf als het goed is terugverdienen, kan het werken met een ervaren communicatiebureau een kostbare aangelegenheid zijn. Natuurlijk wil je graag alleen het beste, maar is je budget daar ook naar? Bepaal wat voor jou acceptabel is en vraag bijvoorbeeld naar het uurloon dat men hanteert.

Overweeg om jouw budget voor een bepaalde opdracht te delen en vraag hoe dat budget besteed zou worden. Het is misschien spannend om openheid te geven over je budget, maar wat heeft het voor zin om bij de Ferrari dealer te kijken, als je het budget hebt voor een Volkswagen?

Heb je aan één bureau genoeg?

Het hebben van slechts één communicatiebureau heeft voor- en nadelen. Aan de ene kant is het overzichtelijk, weet je precies wie verantwoordelijk is en heb je hoogstwaarschijnlijk één aanspreekpunt. Aan de andere kant maakt het je afhankelijk van hun beschikbaarheid, aandacht en in het ergste geval van hun voortbestaan.

Voorkom dat je twee kapiteins op een schip krijgt. Als je voor meerdere bureau’s kiest, zullen zij elkaar moeten aanvullen. Zorg voor onderscheidende disciplines en kies voor experts in dat vakgebied.

Vraag om referenties

Een goed communicatiebureau zal naar alle waarschijnlijkheid z’n eigen externe communicatie prima op orde hebben. Maar zijn ze echt zo goed? Lees vooral wat reviews online en beoordeel of dat wat zij ervaren voor jou ook belangrijk is.

Vraag gerust om een enkele referenties. De kans ik groot dat je precies de referenties krijgt die het meest positief zijn, maar dat is niet erg. Bel ze gewoon eens op en vraag open naar hun ervaring. En dan niet alleen het grootste voordeel, maar ook het grootste nadeel. Als je daarmee kunt leven, dan zou het wel eens een goede match kunnen zijn.

 

“Erg fijne samenwerking. Lettow denkt met je mee in begrijpbare taal, levert op tijd én kwaliteit! Zeer aan te raden.”

Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum is opdrachtgever van ons communicatiebureau Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum www.woudschoten.nl 5 sterren beoordeling voor ons als online communicatiebureau

Ga in gesprek met het bureau

Je zakelijke communicatie kan jouw organisatie breken of maken. Je bureau heeft daarmee een grote verantwoordelijkheid. Als je de sleutels tot jouw koninkrijk deelt, moet je je daar op z’n minst comfortabel bij voelen. Stel kritisch vragen en vraag hoe men omgaat met bepaalde scenario’s.

Informeer met welke contactpersonen je te maken krijgt en probeer ook deze mensen een keer te spreken. Het is erg waardevol als je een leuke klik hebt, of op z’n minst goed samen door een deur kan.

Stuur ons vooral eens een berichtje. De koffie staat klaar en we maken graag nader kennis.

Doe eens een try-out

Waarom zou je een communicatiebureau moeten vertrouwen op z’n mooie praatjes. Overweeg om eerst een kleine opdracht bij ze neer te leggen en ervaar zelf hoe ze te werk gaan. Hoeveel aandacht je krijgt en hoe snel en soepel het proces verloopt. Besef dat jullie aan elkaar moeten wennen en je tijd nodig hebt voor een echt partnerschap. Maar als bij de eerste klus al frustraties ontstaan of afspraken niet na worden gekomen, dan belooft dat niet veel goeds voor de toekomst.

Benieuwd naar ons als communicatiebureau?

Laat vooral eens een berichtje achter. Wij komen graag met je in contact.


arrow_right