Waarom zou men eigenlijk voor jou kiezen?

De kans dat jouw dienst echt uniek is, is simpelweg niet zo groot. Wellicht richt jij je op een bepaald segment of heb je je gespecialiseerd in een bepaald onderwerp, maar vaak zijn er desondanks genoeg partijen, die alsnog een vergelijkbare dienst leveren.

Start with why

Maar waarom zou men dan voor jou kiezen? Het antwoord op die vraag is vaak niet terug te vinden in ‘wat’ je exact doet, maar zit meer in ‘hoe’ jij je diensten levert en misschien zelfs in ‘waarom’ jij doet wat je doet. Bestseller auteur Simon Sinek heeft hier uitgebreid over geschreven in zijn boek Start with why. Lettow Studios levert bijvoorbeeld verschillende diensten zoals de ontwikkeling van websites en webapplicaties en is daar zeker niet de enige in. Wij geloven er echter heilig in dat de manier waarop we dat doen een groot verschil maakt. Door ons flexibel op te stellen, complexe zaken eenvoudig te maken en altijd voor kwaliteit te gaan, werken we voortdurend aan onze ‘why’: we willen jou graag zo goed mogelijk helpen om je doelen te bereiken. Meer over onze merkwaardes vind je op de pagina Wij helpen je om je doelen te bereiken.

Merkwaardes in je communicatie

Merkwaardes kunnen van grote waarde zijn. Ze helpen ons dagelijks bij het maken van keuzes en het uitvoeren van ons werk. De vraag is dan ook nooit óf we moeten proberen om de aangepaste deadline van de klant te halen, of bijvoorbeeld moeten besparen op hosting; nee, we weten dat we er (binnen het redelijke) alles aan moeten doen om die deadline voor elkaar te krijgen en dat inleveren op de kwaliteit van de hosting ons op termijn alleen maar nadeel op zal leveren.

Een belangrijk nadeel van merkwaardes is dat ze minder krachtig zijn als je ze over jezelf zegt. Je kunt wel over jezelf zeggen dat je zo betrouwbaar bent, maar zoiets moet eigenlijk blijken uit wat je doet. Datzelfde geldt exact ook voor online communicatie. Jouw merkwaardes kunnen ergens op een losse pagina genoemd worden, maar zijn veel krachtiger als ze verweven zitten in al je pagina’s, nieuwsberichten, nieuwsbrieven, et cetera.

Consistent zijn is de sleutel

Je kunt niet het één zeggen en het ander doen. Dat wordt ons tijdens onze kinderjaren al geleerd en druist de rest van ons leven tegen onze natuur in. Als je er als organisatie voor kiest om flexibel te willen zijn, dan geldt dat niet alleen voor klanten. Als onze medewerkers last-minute graag een dagje vrij willen, dan zullen we er (binnen het redelijke) alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen. En wil iemand een opleiding volgen omdat we daarmee onze kwaliteit kunnen verbeteren? Dan is de keuze snel gemaakt.

Maar iedereen gaat toch voor kwaliteit?

Een bepaalde mate van kwaliteit zul je altijd moeten leveren om je voortbestaan niet in gevaar te brengen, maar dat geldt voor meer waardes. Denk aan waardes zoals levertijd, expertise en service. Alhoewel ieder bedrijf hier op enige wijze mee te maken heeft, betekent dit niet dat het zich hierop onderscheidt. Kwaliteit is dus zeker niet voor ieder bedrijf één van de merkwaardes.

Wat dan wel?

Consultancybureau Bains & Company heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de onderdelen waar je als bedrijf toegevoegde waarde kunt bieden. Op des te meer onderdelen je waarde toevoegt, des te meer is jouw dienst waard. Lever je echter op veel onderdelen maar een beetje waarde, dan sla je de plank mis. Veel bedrijven kiezen voor een set van 4 tot 6 waardes en leggen daar hun focus op. Onze tip: ga vooral met jouw stakeholders in gesprek, om te achterhalen waar jouw bedrijf voor staat en waar het voor zou moeten staan. Mate duidelijke keuzes en zorg dat iedereen weet wat die keuzes zijn. De waardes die je kiest moeten tenslotte blijken uit alles wat je doet.

Ok, duidelijk. En nu?

Als jij je merkwaardes voor jezelf helder hebt, is het zaak dat je inzichtelijk krijgt in hoeverre het beeld dat jouw stakeholders over je hebben hiermee overeenkomt. Doe dit door met je stakeholders in gesprek te gaan en zowel geholpen als ongeholpen naar deze waardes te vragen. Geeft dit beeld geen 100% match? Dat geeft niet, maar besef dat er werk aan de winkel is. Kun je daarbij wel wat begeleiding gebruiken? Neem vooral eens contact op met Vincent van Lettow voor een nadere kennismaking. We voorzien je graag van een traject en begeleiding op maat.

Is jouw onderscheidend vermogen onbetwist en kan iedereen jouw merkwaardes wel dromen? Dat heb je de ideale situatie voor de volgende stap: hoe ziet jouw ideale opdrachtgever eruit?

Twijfel je nog of het idee van merkwaardes voor jou wel relevant is? Lees dan vooral eens het blogbericht B2B websites: de verkeerde aannames.