
Een WooCommerce B2B Webshop Laten Maken
17 January 2022
Als je dit nu aan het lezen bent, dan ben je waarschijnlijk geïnteresseerd in een WooCommerce B2B webshop laten maken. Of in WooCommerce zelf. Allebei kan natuurlijk ook. In dit artikel krijg je meer inzicht in de mogelijkheden van WooCommerce en wat het platform kan betekenen voor de B2B-e-commerce. Maar ook waarom je in bepaalde situaties beter kan kijken naar een andere oplossing.
Wij helpen je een handje op weg naar de juiste keuze voor jou.
Wat is WooCommerce nou eigenlijk?
WooCommerce is een veel gebruikte webshop plugin voor en door WordPress. Momenteel bezit het platform, volgens de cijfers van Statista, een marktaandeel van 23,43%. Tegenwoordig is dit systeem meer dan alleen een plugin. Het is een wereldwijde community geworden met vele opties voor thema’s, extensies en continue verbeteringen voor je webwinkel.
Het platform geeft je de mogelijkheid om jouw B2C of B2B webshop in te richten zoals jij het voor je ziet. Met de keuze uit verschillende functionele en professionele thema’s kan je binnen no-time een eigen webwinkel bouwen. Maar je kunt ook naar een WooCommerce specialist stappen die met jou zoekt naar passende technische oplossingen. Voor de rest maakt WooCommerce het voor de shopeigenaar eenvoudig om zelf content toe te voegen en aan te passen.
Dit is eigenlijk allemaal door WordPress mogelijk. WordPress is ’s werelds meest gebruikte open source CMS systeem en heeft zelfs het grootste aandeel van het CMS-marktaandeel. WooCommerce gaat hand in hand met WordPress. Door deze twee samen in te zetten krijg je oneindige mogelijkheden dat zich uit in unieke en creatieve websites en -shops.
Waarom is WooCommerce geschikt voor een B2B webshop?
Een B2B webshop heeft andere vereisten dan een B2C webshop. Dit komt doordat je als bedrijf producten of diensten verkoopt aan andere bedrijven. Je krijgt te maken met een andere manier van verkopen. Zakelijke klanten hebben namelijk andere motieven voor een aankoop dan de consument die voor zijn plezier een aankoop doet.
WooCommerce biedt voor iedere B2B webshop op maat gemaakte oplossingen. Het ene bedrijf heeft niet per se dezelfde vereisten en wensen als een ander bedrijf. Met een standaard B2B-plugin kan je al snel tegen kosten aanlopen voor functies die je niet eens gebruikt. Of gaat gebruiken.
Maar over welke B2B webshop vereisten en wensen hebben wij het? Je kan je natuurlijk al verdiept hebben in de vereisten voor een zakelijke webshop. Of nog totaal niet. Hoe dan ook, dat maakt helemaal niets uit. Wij benoemen hieronder de wensen en vereisten waar onze klanten vaak mee komen.
Op rekening kopen
In de B2B wereld is het gebruikelijk om op rekening te kunnen kopen. Het bedrijf krijgt dan een factuur toegestuurd. Dit wordt op een andere manier geregeld dan bij een B2C verkoop. Vaste klanten krijgen het idee dat er een vertrouwen is, omdat zij de mogelijkheid krijgen om achteraf te betalen. Maar je wilt niet dat deze functie voor iedereen zomaar toegankelijk is.
Met WooCommerce kan je al jouw wensen implementeren. Waar andere platformen je een algemene oplossing geven, realiseert WooCommerce jouw perfecte B2B webshop. Echt maatwerk dus!
Inkoopnummers
Het platform biedt de kans om bepaalde taken in de webshop te automatiseren. Is dat niet fijn? Dit geldt dus ook voor inkoopnummers. Door het proces te automatiseren krijgen B2B klanten standaard een inkoopnummer bij hun bestelling. Met dit nummer kan je een bestelling makkelijk achterhalen in het systeem of naar verwijzen.
Afzonderlijke prijsafspraken
Met bepaalde (vaste) klanten kunnen aparte afspraken ontstaan in de loop der jaren. Dit zorgt voor klantgroepen met verschillende vereisten waar je rekening mee dient te houden. En je weet dat de klant koning is.
WooCommerce zorgt ervoor dat dit allemaal naar jouw wens en behoeftes werkt door middel van een op maat gemaakte plugin. Hierdoor krijg je tevreden klanten terug en ben jij ook blij.
Staffelprijzen
Grote bedrijven kopen graag in één keer meerdere producten tegelijkertijd. Deze afnemers wil je natuurlijk belonen door de prijs per product goedkoper te maken bij een grotere afname. Je raadt het bijna niet, maar WooCommerce heeft ook hier de oplossing voor.
B2B internationaal
Voor wie te maken krijgt met internationale klanten moet ook de btw kunnen weglaten. Dit kan makkelijk opgelost worden door bijvoorbeeld een btw-nummer verificatie te vragen bij de check-out. Zo zijn internationale klanten ervan verzekerd (en jij) dat het proces verloopt zoals het hoort.
Verzending
Het kan voorkomen dat een bedrijf afwijkende eisen heeft voor de verzending. Denk hierbij aan een verzekerde verzending of verzending via hun eigen transporteur. De klant moet de mogelijkheid hebben om dit zo duidelijk mogelijk aan te kunnen geven. Met een slimme oplossing voor jouw WooCommerce B2B webshop valt dit proces goed te automatiseren.
Offertes
Zakelijke klanten kunnen eerst een offerte willen aanvragen voordat ze daadwerkelijk een aankoop doen. Zo zijn beide partijen op de hoogte van de aanvraag en kosten. Het kan namelijk zo zijn dat de kosten eerst goedgekeurd moeten worden door een andere afdeling.
WooCommerce blinkt uit als het gaat om maatwerk. Geen enkel e-commerce platform biedt de mogelijkheid om op maat gemaakte offertes te automatiseren. Je zult hierdoor altijd een creatieve oplossing moeten ontwerpen. Maar WooCommerce heeft het voordeel dat dit soort maatwerk goedkoper is om te implementeren in jouw B2B webshop.
Natuurlijk zijn er meer wensen en vereisten op te noemen. Of je loopt tegen totaal andere problemen aan. Dit zijn voorbeelden waar andere platformen tegen aanlopen. Soms heb je net wat meer behoefte aan maatwerk. Dan is dit platform ineens heel interessant voor de B2B.
Toevallig hebben wij het antwoord op iedere vraag en een passende oplossing voor jouw probleem. En ondertussen kunnen wij de bovenstaande punten naadloos implementeren in jouw WooCommerce B2B webshop.
Nu je weet wat een communicatieplan is, kunnen we aan de slag om er een te schrijven. De volgende 10 stappen helpen je aan een complete strategie, die je kunt delen met je team.

B2B webshop: welke voordelen heeft WooCommerce?
Er bestaat een grote kans dat jij dit artikel leest, omdat je een B2B webshop wilt maken of laten maken. Je bent in ieder geval niet de enige die een stap vooruit neemt. Sinds de COVID-19-pandemie zijn bedrijven zich meer gaan richten op e-commerce vanwege de mogelijkheden.
In Nederland alleen al hebben zich ruim 20.185 Nederlanders zich bij de KVK ingeschreven als webshop dit jaar. Dat is een stijging van maar liefst 17%! Maar welke voordelen biedt WooCommerce deze B2B-e-commerce markt? Laten we naar de drie belangrijkste voordelen kijken:
SEO
Wie van plan is om een webshop te openen, heeft misschien niet het grootste budget om uit te geven. Het liefst stop je alles in een functionele en professionele webshop. Een makkelijke manier om geld te besparen en te investeren in je shop, is om aan de slag te gaan met SEO. Dit is een handige tool om gratis hogerop te komen in Google. Dus vergeet betaalde advertenties. Ga voor de perfecte webshop, verdiep je in content delen en krijg meer clicks and leads!
WooCommerce is een contentmanagersysteem (CMS). Dat houdt in dat iedereen zonder technische kennis alsnog eenvoudig documenten, gegevens en andere informatie kunnen maken, plaatsen en delen. Voor degene die niks af weten van SEO kunnen makkelijk de SEO-plugin van Yoast installeren. Deze plugin kijkt naar de SEO-score en leesbaarheid van jouw geschreven tekst en beoordeelt deze. Vanuit daar kan jij je tekst SEO-proof maken en gratis hogerop in Google komen.
Gebruiksvriendelijkheid
Voor degene die wat minder technisch is moet zeker eens kijken naar dit platform. De ontwikkelaars van WordPress en WooCommerce hechten waarde aan de gebruiksvriendelijkheid van de platformen. Dat zie je terug in de voortdurende doorontwikkeling. Alle beheer gaat eigenlijk via het dashboard van WordPress. In het dashboard vind je de opties om content te creëren, je webshop aan te passen en andere functies, zoals thema’s en plugins.
Flexibiliteit
In het begin heb je kort gelezen dat WooCommerce flexibel is. Je kan kiezen uit verschillende soorten thema’s. Of met een beetje technische kennis in HTML en CSS kan je met WooCommerce jouw B2B webshop inrichten hoe jij het voor je ziet. Maar dit voordeel is ook meteen een nadeel.
Een bestaand thema of pakket beperkt jouw visie over hoe de shop eruit kan komen te zien. Je zit vast aan meegeleverde plugins, die je misschien helemaal niet nodig hebt. Te veel plugins zorgen voor een langzamere webshop en je wilt je potentiële klanten niet wegjagen toch? Daarnaast ben je ook gebonden aan onbekende makers van thema’s. Je bent dus niet ervan verzekerd dat de thema evengoed werkt na een update van WooCommerce of WordPress.
Een WooCommerce specialist kan je altijd ondersteunen bij wat voor jou technologische onmogelijkheden lijken. Als je al helemaal ervan overtuigd bent dat jij een op maat gemaakte webshop wilt, kijk dan naar ons Stappenplan: een WooCommerce webshop laten maken.
B2B webshop: wanneer moet je niet voor WooCommerce kiezen?
WooCommerce is zeker niet geschikt voor alle B2B webshops. In bepaalde situaties kan je beter kijken naar andere platformen, maar het kiezen van een platform moet niet je eerste stap zijn. Zo beperk je jezelf en je webwinkel in wat mogelijk is.
- Wanneer je een kleine start-up bent, gewoon tevreden bent met klein beginnen of een bestaand thema, dan is het aan te raden om te kijken naar andere platformen. Die zullen je gewoon een stuk tevreden maken. Later kan je altijd nog overstappen en een WooCommerce specialist inschakelen.
- Met de juiste servers kan je met dit platform meer dan 100.000 producten aanbieden. Maar de juiste server vinden is lastig. Als je in één keer zoveel producten wilt aanbieden, dan is het handig om ook naar andere platformen te kijken. Maar dit betekent niet dat het onmogelijk is!
Lees hier de Top 5 WooCommerce Problemen en Oplossingen.
- Een webshop maken of laten maken kan je wat gaan kosten. Vooral als je webshop jouw visitekaartje is. Maar als je geen of bijna geen budget hebt, dan kan je beter kijken naar goedkopere platformen. Let wel op dat je creatieve mogelijkheden beperkt zijn en dat goedkoop niet altijd beter is.
N.B. Als je benieuwd bent hoeveel een WooCommerce webshop kost om te laten maken, bekijk hier wat kost een WooCommerce webshop?
B2B webshop: wanneer moet je wél voor WooCommerce kiezen?
Het is niet erg als je niet voor WooCommerce kan of wilt kiezen voor jouw B2B webshop. We snappen het. Gelukkig zijn er ook gevallen waarin jij absoluut wel voor dit platform moet gaan voor je shop. The sky is the limit en die mentaliteit leven wij na!
- Je hebt een budget opgebouwd voor een functionele en professionele webshop en je snapt de meerwaarde van investeren een goede shop.
- De e-commerce wereld is nieuw voor jou, maar je ziet dat dit de oplossing is voor jouw bedrijf. De taken kan je overgeven aan een specialist die één op één met jou een marketingplan opzet. Vanuit daar wordt de ideale webshop gemaakt en waar nodig is aangepast.
- Je hebt een visie over hoe jouw webwinkel eruit moet komen te zien. Geen twijfel mogelijk. Wat voor jou een technologische onmogelijkheid lijkt, kan iemand anders zo oplossen. Als dit het geval is twijfel dan niet om met WooCommerce aan de slag te gaan. Wij staan klaar voor al jouw vragen over WooCommerce en je B2B webshop.
- De webwinkel die je nu hebt behaald slechte resultaten en je weet gewoon niet waar het aan ligt. WooCommerce geeft jou inzicht in jouw doelgroepen, producten en waar bezoekers afhaken. Achter alles zit een reden, dus ook achter de creatie van een shop. Doorloop de stappen die zitten achter een Webshop laten maken: de ultieme handleiding voordat je ergens aan begint.
- Als je de eigenaar van je webshop wilt zijn in plaats van een huurder. Met WooCommerce heb je de volledige controle over hoe jouw B2B webshop eruit komt te zien. De mogelijkheden zijn on-ein-dig!
- Je bent al zover gekomen met het lezen van deze tekst. (;
WooCommerce: 2 B or not (b)2B
Je zou kunnen zeggen dat WooCommerce voor een B2B webshop het meest geschikt is voor de mensen en bedrijven die geen ‘nee’ willen horen en daar alles voor over hebben. Jij wilt je natuurlijk niet laten beperken door een stukje code in HTML of CSS of maandelijkse betalingen, abonnement, aan een Saas-software.
Onze conclusie? Laat het uitbesteden en zoek de WooCommerce specialist die bij jou past en zich kan vinden in jouw visie en missie.
Ben je al helemaal ervan overtuigd? Of twijfel je nog hier en daar over bepaalde punten? Neem vooral eens vrijblijvend contact op voor een gratis eerste kennismakingsgesprek voor al je vragen en zorgen.
Onze beloftes:
- We zullen je echt niet spammen.
- Wij zijn en blijven de enige die jouw gegevens ontvangen.
- Ons belangrijkste doel is om vast te stellen waar je precies naar op zoek bent. Vervolgens kunnen we een hele specifieke offerte afgeven.
- Je bent nergens toe verplicht. Vul het formulier in en wij nemen vrijblijvend contact op.